۱۳۹۷ اسفند ۲۳, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۰۰)

  


شین میم شین
 
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)

حکایت اول
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)
  
۱
سعدی
 یک سال پس از تألیف بوستان،
 در
حکایتی در گلستان،
تئوری خدا و سایه و شبان را کنار می گذارد
و
سرنگونی پادشاهی
 را
به
شرح زیر
توضیح می دهد:

باری به مجلس او شاهنامه همی خواندند
و
 زوال مملکت ضحاک و عهد فریدون.
وزیرملک پرسید:
هیچ توان دانستن، فریدون که گنج و ملک و حشم نداشت، چگونه ملک بر او قرار گرفت؟
ملک گفت:
چنانکه شنیدی، خلقی بر او به تعصب گرد آمدند و تقویت کردند، پادشاهی یافت.

(گلستان با ب اول، ص ۲۵)

۲
او
در
حکایتی دیگر
سرنگونی پادشاهی
را
به سبب ناخشنودی رعایا و پیوستن آنان به پسرعموهای او توضیح می دهد،
بی آنکه به تصحیح تئوری های کذائی خود بپردازد.

۳
این حقیقت امر
اولا
 از
 ورشکستگی تئوری «شبان ـ گرگ ـ  گله» او
حکایت دارد.

این
ثانیا
آخر و عاقبت همه ایده ئولوگ های حقیقت فروش سرسپرده طبقات حاکمه را نشان می دهد.

سؤال

این
ثالثا
 نشاندهنده این حقیقت روشن است
 که توده مولد و زحمتکش نه گله بی شعور و بی تمیز،
 بلکه «س تاریخ» است.

جواب

این
ثالثا
 نشاندهنده این حقیقت روشن است
 که توده مولد و زحمتکش نه گله بی شعور و بی تمیز،
 بلکه «سازنده تاریخ» است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر