۱۳۹۷ اسفند ۲۴, جمعه

تأملی در تحلیل «ستاره سحر» از مقوله مد (۲)

منبع:
گاردین
نشریه حزب کمونیست استرالیا
(۱۳ مارس ۲۰۱۹)
برگرفته
از
«کتابخانه یادبود مارکس»
در
مورنینگ استار

تارنگاشت عدالت

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین


گرچه این به خودی خود «موضع» نیست،
اما
برخی مارکسیست ها نیز مدگرایان برجسته ای بوده اند
و
برخی دیگر آشکارا ساه پوش بوده اند.

۱
در این جمله آغازین نویسنده ستاره سحر
منظور او از مد آشکار می گردد:
مدگرایی یعنی ضد ساده پوشی

۲
مد
به
 سبک رایج در زمینه لباس و کفش و کیف واستیل زندگی و طرز آرایش مو و ناخن و غیره
اطلاق می شود.

این اما به چه معنی است؟

۳
این بدان معنی است
که
ساده پوشی
هم
می تواند مد محسوب شود.

۴

سیمین دانشور
در
سووشون
می نویسد
که
پس از پایان جنگ جهانی دوم
و
مد شدن توده ای گرایی
بچه فئودال ها
ساده پوشی پیشه کرده بودند و به به فقر مادر بزرگ های خود (تغذیه از نان خشک خالی) فخر می فروختند.

۵
در اواخر سلطنت محمد رضا شاه
طرفداران چپ و راست فئودالیسم
چه زن و چه مرد
بسان عمله و دهقان و حمال
لباس می پوشیدند.

یعنی
ساده پوشی
مد عنقلابی مدرن روز شده بود.

۶
می توان گفت
که
مد
اسباب  مرزبندی صوری و سطحی و فرمال
با
 این و آن
است.

مد
فرمی از فرمالیسم
است.
۷
اگر تیز بنگریم
نه
مد
ربطی به شیک پوشی و ساده پوشی
دارد
و
نه
شیک پوشی و ساده پوشی
ربطی به مد.

۸
طرز پوشش
قبل از هر چیز
بستگی به جایگاه اعضای جامعه در جامعه دارد.

رعیت و کارگر و پیشه ور و تاجر و فئودال و روحانی و شاه و شهبانو و غیره
طرز پوشش متناسب با جایگاه خود را دارند
و
چه بسا
واژه مد 
حتی
به گوش شان نخورده است.

۹
به همین دلیل
مفهوم مد
باید تعریف ماتریالیستی – دیالک تیکی شود.

ادامه دارد.
-->

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر