۱۳۹۸ فروردین ۶, سه‌شنبه

معیار (۴) (بخش آخر)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
 
۲۴

۳۶
·      پراتیک پایه ای ترین، تعیین کننده ترین و عالی ترین معیار حقیقت است.
·      ولی این هرگز بدان معنی نیست که ماتریالیسم دیالک تیکی اهمیت معیارهای دیگر را که خصلت انشقاقی دارند، نادیده می گیرد.

۳۷
·      دو معیار انشقاقی تئوریکی زیر از اهمیت خاصی برخوردارند:

الف
·      انطباق با قوانین منطق صوری

ب
·      انطباق با قوانین طبیعی و ثابت های طبیعی بنیادی.

۳۸
·      هر دو معیار فوق الذکر، خصلت انشقاقی دارند.
·      زیرا بر معیار اساسی پراتیک استوارشده اند که حقیقت قوانین منطقی و قوانین طبیعی و ثابت های طبیعی بنیادی را اثبات کرده است.

۳۹
·      اهمیت این دو معیار عبارت از این است که آنها شروط ضرور ولی نا کافی حقیقت را عرضه می کنند.

۴۰
·      با تکامل و تکمیل سیستم شناخت بشری، بویژه علوم، اصول علمی هرچه بیشتری پدید می آیند که با پراتیک پیوند مستقیم و بی واسطه ندارند و لذا در این عرصه،  امکان استفاده از پراتیک بمثابه معیار حقیقت وجود ندارد.

۴۱
·      از این رو ست که سلسله مراتبی از معیارهای ثانویه ی حقیقت به وجود می آیند.

۴۲
·      در منطق حکمی می توان حقیقت یک گویش منطقی ـ حکمی را به عنوان مثال با ایجاد یک فرم هنجاری کونیونکتیو و امتحان آن که آیا در هر حلقه این کونیونکسیون گویشی با شکل (p A q)  یعنی (p) و (q)  مطرح می شود یا نه، تشخیص داد.

·      (حرف ربط «و» حاکی از کونیونکسیون است.)

۴۳
·      اصطلاح معیار، معانی متعددی دارد:

الف
·      در ریاضیات معیارهائی وجود دارند مبنی بر این اند که آیا یک معادله جبری حاوی ریشه های عدد صحیح است یا نه؟
·      آیا حل معادلات دیفرانسیال در توالی معینی حاوی مراحل صفری است یا نه؟

ب
·      در شیمی، رنگ قرمز و یا آبی کاغذ تورنسل  و امثالهم معیاری برای تعیین محیط اسیدی و یا بازی است.

۴۴
·      اما همه این معیارها در واقع با معیار حقیقت انطباق پیدا می کنند.
·      زیرا این سؤال را که «آیا این محلول اسیدی است یا نه؟» می توان به سؤال سمانتیکی  همترازی تغییر شکل داد:
·      «آیا حقیقت دارد که این محلول اسیدی است؟»

·      مراجعه کنید به حقیقت، پراتیک.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر