۱۳۹۷ اسفند ۲۸, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۰۲)

  


شین میم شین
 
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)

۱
  رعیت چو بیخ اند و سلطان، درخت
درخت، ای پسر، باشد از بیخ، سخت

(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵.)

 معنی تحت اللفظی:
رعایا
شبیه ریشه اند
و
سلطنت
شبیه درخت.

استحکام درخت
به استحکام ریشه وابسته است.

۲
رعیت چو بیخ اند و سلطان، درخت
درخت، ای پسر، باشد از بیخ، سخت

سؤال

سعدی
در
این بیت شعر،
دیالک تیک ت  و ط  ح
را
از
سویی
 به شکل دیالک تیک رعیت و سلطان
و
از
سوی دیگر
به شکل
دیالک تیک ر (بیخ) و د
 بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن  توده (رعیت و بیخ) می داند.

جواب

سعدی
در
این بیت شعر،
دیالک تیک توده و طبقه حاکمه
را
از
سویی
 به شکل دیالک تیک رعیت و سلطان
و
از
سوی دیگر
به شکل
دیالک تیک ریشه (بیخ) و درخت
 بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن  توده (رعیت و بیخ) می داند.

۳
تناقض استدلالی سعدی
اکنون
آشکار می گردد:
سعدی
 اکنون
 مثل حکیم ماتریالیستی
 استدلال می کند.
او اکنون رعیت را بیخ و بن و شالوده سلطنت قلمداد می کند، نه خدا  را.

 به عبارت دیگر،
ریشه های ظل الله نه در الله،
 بلکه در رعیت قرار دارند
 و
 اگر پیگیر و قاطع و منطقی بیندیشیم،
 سلطان 
ظل الرعایا ست
و
نه
ظل الله.

این به معنی اعتلای رعیت به مقام خدائی است.

۴
گاهی آدم دلش می خواهد،
 حکمی را که لنین راجع به هگل صادر کرده،
راجع به سعدی صادر کند:
لنین برای تصحیح احکام هگل،
وارونه آنها را پیشنهاد کرده است.

ما برای تصحیح احکام سعدی جایگزین کردن مفهوم «خدا» با مفهوم «توده مولد و زحمتکش» را پیشنهاد می کنیم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر