۱۴۰۳ اردیبهشت ۷, جمعه

وجود و شعور (۱۱)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

 

۱۲۰

·    (اما نباید آنها را (آنسان که در ایام اخیر اغلب رخ داده) با هم قاطی کرد.

·    یعنی اصطلاحات «بازتابی» و «منعکس کننده» را به سادگی به مثابه مفهوم واحدی تلقی کرد.)

 

۱۲۱

·    ماهیت تئوری انعکاس را می توان به اختصار به شرح زیر نمودار ساخت:

·    آنچه که حس می شود، نه احساسات و آنچه که درک می شود، نه ادراکات، بلکه چیزها و پدیده های جهان مادی اند.

 

۱۲۲

·    با احساس ها و ادراک ها (استنباطات) چیزها شناخته می شوند.

 

۱۲۳

·    اما احساسات و ادراکات نه خود چیزها، بلکه فقط تصاویر چیزها هستند.

 

۱۲۴

·    احساسات و ادراکات را نمی توان به طور بیواسطه به جای چیزها گذاشت.

 

(تصاویر چیزها را نمی توان با خود چیزها عوضی گرفت.

 مترجم)

 

۱۲۵

·    ما نباید (آنسان که اغلب به کرات صورت می گیرد) از احساسات و ادراکات به مثابه چیزهای فکری سخن بگوییم.

·    به مثابه چیزهای فکری ئی که مجزا از هر واقعیت عینی در جهان فکری وجود دارند.

·    درست به همان سان که چیزها و اشیاء (موضوعات) در جهان مادی وجود دارند.

 

۱۲۶

·    احساسات و ادراکات و غیره تصاویر اشیاء هستند.

 

۱۲۷

·    محتوای معرفتی احساسات و ادراکات، مستقل از اشیاء (مستقل از موضوعات شناخت) وجود ندارد.

 

۱۲۸

·    تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی انعکاس از این رو هر درک سوبژکتیویستی از چیزها، پدیده ها و روندهای روانی را کاملا مستثنی می دارد.

 

(در به روی این درک سوبژکتیویستی کاملا می بندد.

مترجم)

 

۱۲۹

·    برای اینکه بتوان مسئله گزاری معرفتی ـ نظری را در بررسی کردوکار روانی جامه عمل پوشاند، باید دانست که جهان مادی، پیشاپیش در تشکیل و تعین (دترمیناسیون) پدیده های روانی شرکت دارد.

 

۱۳۰

·    این مطالبه حاوی این تئوری کردوکار روانی (به مثابه کردوکار بازتابی) است که بنا بر آن، پدیده های روانی در روند تأثیر متقابل فرد، یعنی مغز او با جهان خارج پدید می آیند.

·    در روند تأثیر متقابلی که تحت تأثیر (اثرگذاری) جهان خارج بر مغز شروع می شود.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر