۱۴۰۳ فروردین ۲۷, دوشنبه

وجود و شعور (۷)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه
 

۴۶

·    کردوکار روانی مغز از این رو، فقط می تواند انعکاس جهان باشد.

 

۴۷

·    یعنی کردوکار روانی مغز خصلت بازتابی دارد.

 

۴۸

·    تعیین کننده تشکیل خود پدیده های روانی تأثیر چیزهای جهان خارج (واقعیت عینی) بر مغز است.

 

۴۹

·    پدیده های روانی انعکاس چیزها در آیینه مغزند.

 

۸۰

·    این ادعا که پدیده ها و روندهای روانی، یکی از فونکسیون های مغز اند، بدان معنی نیست که پدیده ها و روندهای روانی فراورده های مغزی ئی اند که از درون تعین می یابند.

·    یعنی از ساختار سلولی مغز ناشی می شوند.

 

 

(مغز کیسه صفرا واره نیست که به ترشح پدیده ها و روندهای روانی بپردازد.

مترجم)

 

۸۱

·    اگر پدیده های روانی به مثابه فراورده های «ناب و یا محض» مغز و ارگان های حسی باشند، به ناگزیر می بایستی بیانگر وضع ارگان مربوطه (دریافتگرها، رسپتورها و یا مغز) تلقی شوند.

 

۸۲

·    در این صورت، پدیده های روانی رابطه معرفتی خود  راجع به جهان را از دست می دهند و در بهترین حالت به علامت مشروطی برای چیزها مبدل می شوند.

 

۸۳

·    تصور کردن پدیده ها و روندهای روانی به مثابه فراورده های «محض» مغز (همانطور که تاریخ نشان داده) به ناگزیر به ایدئالیسم پسیکولوژیکی منتهی می شود.

 

۸۳

·    پیوند معرفتی پدیده های روانی با جهان خارج (واقعیت عینی) فقط در صورتی اعتبار خود را حفظ می کند که پدیده های روانی فقط به مثابه فراورده های از درون تعین یافته مغز تلقی نشوند.

·    بلکه به مثابه کردوکار واکنشی مغز (جوابگویی مغز به سیگنال های امده از جهان خارج توسط حواس) تلقی شوند که با تأثیرات جهان خارج بر مغز شروع می شود.

 

۸۴

·    مغز فقط ارگان کردوکار روانی است و نه سرچشمه و منبع کردوکار روانی.

 

۸۵

·    سرچشمه کردوکار روانی، جهان (واقعیت عینی) است.

·    جهانی که بر مغز اثر می گذارد.

 

۸۶

·    پیوند میان پدیده های روانی و جهان خارج در هر دو صورت زیر، خود را به ما نشان می دهد:

 هم

 وقتی که ما پیوند میان پدیده های روانی با مغز را در نظر می گیریم

  و

 هم

 وقتی که ما رابطه معرفتی پدیده های روانی با واقعیت عینی را در نظر می گیریم.

 

(می توان گفت که پدیده های روانی در آن واحد در دو دیالک تیک زیر وجود دارند:

هم

 در دیالک تیک مغز و محیط (جهان خارج، واقعیت عینی)

و

هم

در دیالک تیک انعکاس واقعیت عینی در آیینه مغز و واکنش خلاق مغز به سیگنال های حسی.

یعنی

در دیالک تیک شناخت حسی و شناخت عقلی.

مترجم)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر