۱۴۰۳ فروردین ۲۱, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ج) جدال بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) (۱)


پروفسور  دکتر مانفرد بور

برگردان 

شین میم شین

     

۱

·      جدال بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) عنوانی است برای چالش های جریانات مختلف اسکولاستیک بر سر چیزهای زیر:

 

الف

·      بر سر واقعی بودن، غیرواقعی بودن و یا درجه واقعیت مفاهیم عام (یونیورسال ها)

 

·      مراجعه کنید به اسکولاستیک

 

 

اسکولاستیک

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8334

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8357

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8370

 

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8373

 

پایان

 

ب

·      بر سر عام ـ به طورکلی ـ در رابطه اش نسبت به منفردهای (مشخص)، فردیت های (مشخص) و چیزهای به اصطلاح محسوس.  

 

۲

·      مبنای این چالش ها در واقع، عبارت بود از انتقاد ارسطو از آموزه ایده ای افلاطون و ارائه معنی دیگری از آن:

 

الف

·      آموزه ایده ای افلاطون، ایده ها را واقعیت اصیل، واقعیت اولیه می دانست و به ترانسندنس ایده ها (وجود ماورای تجربی ایده ها) باور داشت.

 

ب

·      ارسطو ایده ها را به معنی دو برابر کردن بیهوده چیزها تلقی می کرد و ترانسندنس مورد ادعا را فرضیه زایدی می دانست.

 

۳

·      جدال بر سر مفاهیم عام به لحاظ مسئلتی ـ تاریخی، عملا مسئله ای بر این مبنا بوده است.

 

۴

·      جدال بر سر واقعیت مفاهیم عام در اسکولاستیک آغازین، قبل از همه با ترجمه مقدمه کتاب نئوافلاطونیستی به نام پورفیریوس راجع به آموزه مقوله ای (مقولتی) ارسطو به زبان لاتین توسط بوتیوس آغاز می شود.

 

۵

·      این اثر در قرون وسطای آغازین انتشار وسیع داشت.

 

۶

·      پورفیریوس اگرچه پس از ارسطو به تدریس مسندات پنجگانه زیر می پرداخت، (که عبارت بودند از مفاهیم عام نوع و نحوه و یا انحای احکام  در مغایرت با مفاهیم عام محتوا، یعنی مقولات)، ولی مسئله واقعیت (واقعی بودن) آنها را به ویژه با توجه به انواع و گونه ها، به مثابه «وظیفه ای» مطرح می کرد که «به بررسی همه جانبه تری» نیاز دارد:

 

الف

·      نوع

ب

·      تفاوت

 

پ

·      انگیزنده

 

ت

·      مشخصه و یا مشخصیت

 

ث

·      مشخصه تصادفی ویا اوضاع تصادفی به مثابه مشخصه و اوضاع جیری و کامل

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر