۱۴۰۳ فروردین ۲۱, سه‌شنبه

وجود و شعور (۳)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

 

۱

·    روح پژوهنده و جوینده بشری که با عشق روز افزون و با موفقیت دم افزون در اعماق کاینات نفوذ می کند، به شناخت جهان مادی لایتناهی از ذرات تا کاینات موفق می شود و به ساختار اتم و کاینات پی می برد‍، به حل پیدرپی هر مسئله که طبیعت جلوی پایش می گذارد، نایل می آید.

 

۲

·    این تفکر پژوهنده و جوینده بشری می بایستی خویشتن خویش را نیز موضوعیت بخشد.

 

۳

·    می بایستی به رابطه میان تفکر و طبیعت، یعنی به رابطه فکری و مادی نیز بپردازد.

·    برای اینکه این رابطه، مسئله اساسی فلسفه را تشکیل می دهد.

·    مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه

     

مسئله اساسی فلسفه

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2967

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2968

 

پایان

 

۴

·    طرز حل این مسئله به کشف تفاوت ایدئالیسم از ماتریالیسم منجر می شود که در فلسفه در ستیز مدام بر ضد یکدیگرند.

 

۵

·    اهمیت تئوریکی (نظری) عظیم این مسئله (مسئله اساسی فلسفه) بر کسی پوشیده نیست.

 

۶

·    اما مسائل تئوری عالی اگر درست طرح و تفهیم شوند، ضمنا برای مسائل عملی از اهمیت وافری برخوردارند.

 

۷

·    درست دیدن مسائل تئوریکی بزرگ یعنی دیدن آنها در رابطه شان با مسائل اساسی زندگی.

 

۸

·    مسئله رابطه میان پدیده ها و روندهای روانی و مادی، وابستگی پدیده ها و روندهای روانی به شرایط مادی، نه فقط مسئله قابل شناخت بودن پدیده ها و روندهای روانی، بلکه مسئله قابل هدایت بودن آنها نیز است.

 

۹

·    حل این مسئله که جریان معین روندهای روانی به چه میزانی وابسته به شرایط عینی است، تعیین کننده طرق فرم بخشی، تغییر سمتمند و تربیت روان بشری است.

 

۱۰

·    مسائل درست طرح شده راجع به شناخت جهان، در نهایت با وظیفه تحول انقلابی آن در پیوند قرار دارند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر