۱۴۰۳ اردیبهشت ۳, دوشنبه

وجود و شعور (۸)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

 

۸۷

·    ما در این بررسی ها می کوشیم تا مناسبت معرفتی ـ نظری (رابطه مربوط به تئوری شناخت) انتزاعی پدیده های روانی با وجود را (دیالک تیک وجود و شعور را. مترجم) مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا بنا بر آن، به کشف مکانیسم پیدایش آن نایل آییم.

 

۸۸

·    پدیده های روانی، زمانی پدید می آیند که در جریان کردوکار بازتابی مغز، در روند تمییز تحریکات، احساس هایی پدید آیند و تحریک منعکس شده در آنها به مثابه اوبژکت عرض اندام کند.

 

۸۹

·    «جهش»، یعنی گذار به پدیده های روانی، درست با آن در پیوند است.

 

۹۰

·    «به همین دلیل، مناسبت معرفتی ـ نظری با اوبژکت،  تعیین کننده خصلت اونتولوژیکی پدیده های روانی است.»

 

·    مراجعه کنید به اونتولوژی

 

اونتولوژی و نئو اونتولوژی

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10372

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10386

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10390

 

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10410

 

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10441

 

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10445

 

پایان

 

۹۱

·    موضع مجموعه فلسفه غیر مارکسیستی، متضاد با آن است:

·    موضع مجموعه فلسفه غیر مارکسیستی، کاراکتریزاسیون پدیده های روانی به مثابه نوعی با وجود خاص خویش است.

·    بدون درنظر گرفتن مناسبت معرفتی اش با وجود مادی است.

 

۹۲

ادوارد برادفورد تیتچنر

 (۱۸۶۷ ـ ۱۹۲۷)

روانشناس تجربی انگلیسی ـ امریکایی

 

·    این گرایش به ویژه در «اگزیستانسیالیسم» تیتچنر برجستگی کسب می کرد.

 

۹۳

·    در حالیکه در درکی که کردوکار روانی را یک کردوکار بازتابی می داند، درک تشکیل طبیعی پدیده های روانی میسر می شود و مناسبت معرفتی آن با واقعیت عینی، تعیین کننده «ماهیت» پدیده های روانی است.

 

۹۴

·    وابستگی متقابل مذکور میان ایندو درک (نظریه) به معنی رابطه و وابستگی متقابل نظریات مربوط به تشکیل طبیعی پدیده های روانی  و ماهیت معرفتی ـ نظری آنها ست.

 

۹۵

·    هر روند روانی حاوی جنبه و جانب معرفتی است.

·    این جنبه معرفتی اما تمامت روند روانی را تشکیل نمی دهد.

·    یعنی روند روانی در جنبه معرفتی خلاصه نمی شود.

 

۹۶

·    اوبژکت که در پدیده های روانی انعکاس می یابد، قاعدتا با حوایج و منافع فرد اصطکاک می یابد و به همین دلیل به ایجاد رابطه عاطفی و ارادی معینی منجر می شود.

·    مثلا به ایجاد تمایلی و احساسی منجر می شود.

 

۹۵

·    هر اکت (عمل) روانی، یعنی هر «واحد» واقعی شعور حاوی هر دو بخش است.

 

الف

·    هم حاوی بخش فکری ـ هوشی (انتلکتوئل) است

 

ب

·    و هم حاوی بخش احساسی (افکتیو) است.

·    احساسی نه به معنی رواندرمانی مدرن، بلکه به معنی فلسفه کلاسیک قرن ۱۷، مثلا فلسفه اسپینوزا و همچنین فلسفه سوسیالیست های اوتوپیکی قرن ۱۸.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر