۱۴۰۳ اردیبهشت ۶, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ج) جنبش کارگری (۴)


 

پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

شین میم شین
 

۳۱

·    در دسامبر ۱۹۱۸ در آلمان ـ در جریان انقلاب نوامبر ـ حزب کمونیست آلمان تأسیس می یابد و ملاط تشکیل یک حزب مارکسیستی ـ لنینیستی ریخته می شود.

 

۳۲

·    حزب کمونیست آلمان تحت رهبری ارنست تلمان به حزب توده ای انقلابی و به پیشاهنگ مبارزه به خاطر آزادی اجتماعی و ملی خلق آلمان بدل می شود.

 

۳۳

·    رهبری سوسیال ـ دموکراسی راستگرا ـ اما برعکس ـ نه فقط با چند دسته کردن جنبش کارگری به بورژوازی انحصاری خدمت می کند، بلکه به نماینده دستگاه دولتی سرمایه داری انحصاری بدل می شود و به سرکوب جنبش کارگری انقلابی می پردازد.

 

۳۴

·    رهبری سوسیال ـ دموکراسی راستگرا از همکاری با کمونیست ها در جبهه متحد سر باز می زند و بدین طریق به تضعیف طبقه کارگر می پردازد.

 

۳۵

·    در نتیجه نیروی کافی برای جلوگیری از پیروزی فاشیسم فراهم نمی آید.

 

۳۶

·    حزب کمونیست آلمان با قاطعیت و سرسختی تمام بر ضد فاشیسم به مبارزه برمی خیزد و تلفات سنگینی را متحمل می شود.

 

۳۷

·    سوسیال ـ دموکراسی گرایش نیروهای ضد فاشیستی مبتنی بر عمل مشترک بر ضد فاشیسم هیتلری را ـ حتی در صفوف خود ـ لگدمال می کند.

 

۳۸

·    حزب کمونیست آلمان اما برعکس، در برنامه مصوبه خود در (بروکسل ۱۹۳۵، برن ۱۹۳۹)، در راه برچیدن بساط فاشیسم و بر قراری جمهوری دموکراتیک ضد فاشیستی به مبارزه بر می خیزد و آنتی فاشیست ها و مردم آلمان را به مبارزه فرا می خواند.

 

۳۹

·    پیروزی اتحاد شوروی بر فاشیسم به رشد نیرومند جنبش کارگری انقلابی در همه کشورهای جهان منجر می شود.

 

۴۰

·    و پس از غلبه بر تشتت و تفرقه در جنبش کارگری، راه برای پیروزی انقلاب دموکراتیک خلقی تحت رهبری طبقه کارگر در کشورهای مختلف هموار می شود.

 

۴۱

·    در شرق آلمان، حزب کمونیست و حزب سوسیال ـ دموکرات متحد می شوند و حزب سوسیالیستی متحده آلمان (اس ای دی) تشکیل می یابد.

 

۴۲

·    در جمهوری آلمان دموکراتیک بزرگترین انقلاب در تاریخ آلمان صورت می گیرد.

 

۴۳

·    در سال ۱۹۶۳ پلنوم ششم حزب تشکیل می یابد و برنامه حزب به تصویب می رسد.

 

۴۴

·    «اندیشه اصلی برنامه را آموزه مارکسیستی ـ لنینیستی مربوط به رسالت تاریخی طبقه کارگر ـ به مثابه بانی نظام جامعتی سوسیالیستی و نماینده منافع کل خلق و ملت آلمان تشکیل می داد.»

·    (تاریخ جنبش کارگری آلمان، جلد ۸، ص ۴۰۶)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر