۱۴۰۳ اردیبهشت ۴, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ج) جنبش کارگری (۲)

  

پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

شین میم شین
 

۱۱

·    در اواخر قرن نوزدهم، کاپیتالیسم (سرمایه داری مبتنی بر رقابت آزاد) به تدریج وارد مرحله انحصاری اش یعنی امپریالیسم می شود.

 

۱۲

·    تضاد اصلی جامعه سرمایه داری در کلیه کشورهای پیشرفته شدت می یابد.

 

۱۳

·    جنبش کارگری نیرو می گیرد و قوی تر می شود.

 

۱۴

·    در این زمان، سوسیال ـ دموکراسی آلمان به پیروی از رهنمود های مارکس و انگلس و تحت رهبری ببل و لیب کنشت در مبارزه بر ضد قانون ضد کارگری موسوم به «قانون سوسیالیست ها» (۱۸۷۸ ـ ۱۸۹۰)  به متنفذترین و معتبرترین حزب توده ای جنبش کارگری بین المللی بدل می شود.

 

۱۵

·    سوسیال ـ دموکراسی آلمان اما از کمون پاریس درس نمی گیرد و به انتقاد مارکس در کنگره گوتا (۱۸۷۵) در جریان وحدت همه کارگران آلمان در «انجمن کارگری سراسری آلمان» که به وسیله لاسال تأسیس یافته بود، اعتنا نمی کند.

 

۱۶

·    بین الملل دوم که در پاریس تشکیل یافته بود، بنا بر نیاز رشد سریع جنبش کارگری بین المللی، تشکیل احزاب کارگری در تک تک کشورهای اروپا را برای اشاعه و پیشبرد مارکسیسم  و برای آماده کردن پرولتاریا به نبرد تعیین کننده در جهت برچیدن بساط سرمایه داری توصیه می کند.

 

۱۷

·    با شروع توسعه امپریالیستی کاپیتالیسم در نقطه عطف قرن، تضاد میان بورژوازی انحصاری میلیتاریستی و توده های خلق تشدید می شود.

 

۱۸

·    مبارزه طبقاتی ـ اجتماعی طبقه کارگر و متحدین آن در هر کدام از کشورها فرم تمام ملی به خود می گیرد.

 

۱۹

·    جنبش کارگری در حزب بلشویک، تحت رهبری لنین رشد می کند.

 

۲۰

·    حزب بلشویک حزبی رزمنده، به لحاظ سیاسی یکپارچه و وحدتمند و به لحاظ تئوریکی آماجگرا و انقلابی طراز نوین بوده است و تنها حزبی بوده است که تحت شرایط نوین قادر به رهبری توده ها به سوی انقلاب بوده است.

 

۲۱

·    این حزب به پیشاهنگ جنبش کارگری بین المللی بدل می شود و طبقه کارگر روسیه تحت رهبری آن در انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر به تسخیر قدرت دولتی نایل می آید.

 

۲۲

·    انقلاب اکتبر موج نیرومندی از جنبش های رهائی بخش ملی و انقلابی در سراسر جهان به اره می اندازد و دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در مقیاس جهانی شروع می شود.

 

·    مراجعه کنید به دوران

 

 

دوران گذار از کاپیتالیسم به سوسیالیسم و کمونیسم

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11109

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11127

 

۳

 http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11133

 

پایان

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر