۱۴۰۲ آبان ۸, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تقسیم کار (۵)


پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن

پروفسور دکتر هاینتس کوزین

برگردان

شین میم شین

 

انواع تضادها

 

۱

تضاد شهر و ده

 

 

۱

·    «تولید اجتماعی، اما در کاپیتالیسم به درجه ای از توسعه می رسد که «تصاحب وسایل تولید و فراورده های تولیدی و در نتیجه آن، قبضه کردن حاکمیت سیاسی، انحصار آموزش و پرورش و هدایت فکری جامعه به وسیله طبقه اجتماعی خاصی، نه تنها زاید می شود، بلکه  به لحاظ اقتصادی، سیاسی و فکری، به سدی در راه توسعه جامعه بدل می شود.»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۲۶۳)

 

۲

·    تقسیم جامعتی کار در فرماسیون های اجتماعی ماقبل سوسیالیستی به طور خود رو و خودپو پدید می آید و در حرکت خویش و عواقب ناشی از آن، از کنترل انسان ها خارج می شود و رفته رفته، به شالوده خودپوئی توسعه اجتماعی و به سرچشمه مسخ جسمی و روحی شخصیت انسانی مبدل و منجر می شود.

 

۳

·    توسعه تقسیم جامعتی کار به ویژه در جامعه سرمایه داری به طور تضادمند صورت می گیرد.

 

۴

·    و با تابع گشتن کامل توسعه فرم های مختلف تقسیم جامعتی کار به منافع سرمایه، به ویژه سرمایه انحصاری، به تضاد لاینحلی میان سازماندهی طبق برنامه تقسیم کار در کارخانه ها، کنسرن ها و انحصارات و تقسیم کار مبتنی بر قوانین سود و رقابت در مقیاس کل جامعه بدل می شود.

 

۵

·    تولید، اگرچه همواره به طرز فراگیری خصلت جامعتی به خود می گیرد و به برکت پیشرفت علمی و فنی و قبل از همه، به برکت اوتوماتیزاسیون (اوتوماسیون) روندهای تولیدی، امکان غلبه تدریجی بر آنتاگونیسم های (تضادهای آشتی ناپذیر) موجود در خصلت کار پدید می آید، با این حال، اسارت انسان ها تحت فشار تقسیم کار در مرحله امپریالیسم به نقطه اوج خود می رسد.

 

·    مراجعه کنید به اتوماتیزاسیون (اوتوماسیون)

 

 

اوتوماتیزاسیون

(اوتوماسیون)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10228

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10235

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10247

 

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10253

 

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10259

 

پایان

 

۶

·    تعمیق و گسترش تقسیم کار که با انقلاب فنی در پیوند ناگسستنی قرار دارد، به سبب محرومیت توده های مولد و زحمتکش از شرکت در برنامه ریزی و اداره اقتصاد و دولت و به دلیل محدودیت و کمبود امکانات آموزشی و توسعه آنها، به تقویت هرچه بیشتر تخصص تک بعدی و تنگ نظرانه مولدین، به لحاظ جسمی و روحی منجر می شود.

 

۷

·    نتایج علوم که به مثابه مشخصه سرمایه جلوه می کنند، برای تشدید استثمار و ستم بر توده های مولد و زحمتکش و برای تنزل رتبه زحمتکشان فکری به خدمت گرفته می شوند.

 

۸

·    عواقب اجتماعی بسیار ناگوار ناشی از آن به شرح زیرند:

 

الف

·    تابع ساختن خلق به اراده و هوا و هوس سرمایه

 

ب

·     زوال و سقوط فرهنگی در کاپیتالیسم

 

پ

·    جایگزینی فعالیت فرهنگی با مراکز تفنن، سرگرمی، وقتگذرانی و لهو و لعب

 

۹

·    با تک بعدی شدن انسان ها، کار در جامعه سرمایه داری، هر چه بیشتر، به اجبار محض از خارج بدل می شود و حوایج گروه های بزرگ انسانی به سطح نازل و ابتدائی و مبتذل و تنگ نظرانه تنزل می یابند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر