۱۴۰۲ مهر ۲۵, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تفکر تاریخی (جهانتصویر تاریخی) (۲۳)

 

 

پروفسور دکتر هانس کورتوم

پروفسور دکتر وینفرید شرودر

برگردان

 شین میم شین

 

تئوری تاریخ در فلسفه بورژوازی واپسین

ادامه

 

ت

لئوپولد فون رانکه

 (۱۷۹۵ ـ ۱۸۸۶)

مورخ

استاد دانشگاه

 سیاستمدار پروس

 

۱

·    نتیجه نهائی این محرومیت از داشتن دورنمای تاریخی را می توان حتی در آثار لئوپولد فون رانکه به وضوح دید:

 

۲

·    لئوپولد فون رانکه در سال ۱۸۳۰ میلادی در بررسی تاریخ و فلسفه اش و در سال ۱۸۵۴ میلادی در سخنرانی هایش راجع به اعصار تاریخ جیدتر‍‍‍‍، بر ضد درک تاریخی «فلسفه تاریخ»، مبنی بر این که «بنی نوع بشر را در پیشرفت لاینقطع و در معراج بی وقفه به سوی کمال می بیند»، موضعگیری می کند.

 

۳

·    به نظر رانکه پیشرفت قابل قبول تنها در دو عرصه زیر وجود دارد:

 

الف

·    «در رابطه با شناخت

 

ب

·    در رابطه با تسلط بر طبیعت.» 

 

۴

·    رانکه استفاده از مفهوم پیشرفت در مورد مسائل زیرین را مجاز نمی داند:

 

الف

·    در مورد هستی (دا زاین) اخلاقی و یا مذهبی فردی

 

ب

·    در مورد تشکیل نوابغ هنری، شعری، علمی و دولتی.

 

·    زیرا اینها به نظر او، منشاء الهی بی واسطه دارند.

 

پ

·    در مورد علوم انسانی منفرد، مثلا فلسفه و سیاست

 

ت

·    در پیوند قرن ها به طور کلی.

 

·    چون به نظر او هر قرنی خادم قرن دیگر نیست.

 

۵

·    رانکه «از نقطه نظر ایده الهی بر آن است که بشریت تنوع بی پایانی از توسعه ها را در خود نهفته دارد که یکی پس از دیگری بروز می کنند.

·    البته بر طبق قوانینی که برای ما نامعلوم و اسرارآمیزند و تفکر ما گنجایش آنها را ندارد.»

 

۶

·    رانکه از این رو، تئوری پیشرفت روشنگری را دور می اندازد و خواهان «نگرش بیطرفانه» و «تاریخ شناسی عینی» می شود.

 

۷

·    این اما به معنی صرفنظر کردن از تعمق در شناخت قوانین توسعه تاریخی است که با قطع رابطه با تئوری پیشرفت روشنگری پیوند تنگاتنگ دارد.

 

۸

·    زیرا فرضیه بندی رانکه مبنی بر این که در عرصه اجتماعی پیشرفتی وجود ندارد، خود نه بیطرفانه است و نه عینی.

 

۹

·    رانکه بدین طریق، پیشاپیش برای علوم وظایف زیر را تعیین می کند:

 

الف

·    قناعت بر گردآوری فاکت ها و الحاق آنها به یکدیگر

 

ب

·    قناعت به «توصیف تمایلات مسلط بر قرن»

 

۱۰

·    به عبارت دیگر، درخواست رانکه مبنی بر برخورد بیطرفانه، کار را به آنجا می کشاند

·    که

الف

·     اولا «چیزها را آن سان که هستند، بپذیریم»

 

ب

·     ثانیا از تجزیه و تحلیل و ارزیابی آنها در چارچوب توسعه بالنده تاریخی، در شدن و فنا شدن شان، صرفنظر کنیم.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر