۱۴۰۰ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (م) مبادله معادل ها

Keine Fotobeschreibung verfügbar.
 
هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 


۱

·     مبادله معادل ها به مبادله کالاهایی که حاوی ارزش یکسانند با ارزش های مصرفی مختلف اطلاق می شود.

 

۲

·    معادلیت (همترازی)، جنبه و جانب مهم قانون ارزش است.

 

·    مراجعه کنید به قانون ارزش

 

۳

·     در تولید کالایی مولدین خصوصی، مبادله معادل ها فقط به مثابه مقطعی با مؤثریت کورکورانه، پیشبرد کسب می کند.

 

۴

·    در کاپیتالیسم، قیمت تولید به مثابه فرم تغییریافته ارزش، شالوده ای برای مبادله معادل ها ست که به کارگران، دهقانان، سرمایه داران کوچک و متوسط و کشورهای در حال توسعه تحمیل می شود.

·    مثلا با قیچی قیمت میان فراورده های کامل (واردات) و مواد خام (صادرات) صورت می گیرد و برای انحصارات بزرگ و قدرت های امپریالیستی سود اضافی فراهم می آورد (مبادله نامعادل، ناهمتراز)

 

۵

·     در سوسیالیسم، استفاده پیگیر و قاطعانه از کلیه قوانین اقتصادی سوسیالیسم، به ویژه قانون توسعه تناسبات مبتنی بر پلان اقتصاد ملی و قوانین ارزشی و کاربست مؤثر علاقه مندی مادی، مبادله معادل ها را الزامی می سازد که به مثابه روندی مبتنی بر پلان، تحت استفاده از مقولات اقتصادی عینی از قبیل حسابداری اقتصادی، قیمت و غیره صورت می گیرد.

 

۶

·    با توجه به انحرافات پدید آمده و قابل توضیح قیمت از ارزش و یا توسعه قیمت از توسعه ارزش، فقط در فرجه زمانی بزرگتر می توانند احیا شوند.    

 

۷

·     مبادله معادل ها در روابط موجود میان کشورهای سوسیالیستی حاوی اهمیت خارق العاده ای برای تحقق بخشیدن به اصول اساسی همکاری اقتصادی و علمی ـ فنی و برنامه بغرنجی برای تعمیق و تکمیل هرچه بیشتر همکاری و توسعه همپیوندی اقتصادی سوسیالیستی کشورهای عضو شورای کمک اقتصادی متقابل (ار گ و) است.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر