۱۴۰۰ تیر ۳, پنجشنبه

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۵۱۸)


 
میم حجری
 

۶۸۶۱   

سنگ سخنگو

دلیل قیمت گذاری دلبخواهی به هر زباله عهد عتیق چیست؟

۶۸۶۲   

سنگ سخنگو

«طبقات اجتماعی به گروه های بزرگی از انسان ها اطلاق می شوند که بنا بر عوامل زیر با یکدیگر تفاوت دارند:

الف

· بنا بر جایگاه شان در سیستم تولید جامعه ای که به طور تاریخی تعیین شده است.

ب

· بنا بر مناسبات شان با وسایل تولید که عمدتا در قوانین جامعه ثبت و فرمولبندی شده اند.

پ

· بنا بر نقش شان در سازمان جامعه ای کار

ت

· و در نتیجه آن، بنا بر نوع دستیابی به بخش بزرگی از ثروت جامعه ای که در اختیار دارند.

· طبقات اجتماعی به گروه هایی از انسان ها اطلاق می شوند که یکی به برکت اختلاف (فرق) در جایگاهش در سیستم معینی از اقتصاد جامعه ای می تواند کار دیگری را از آن خود کند. (تصاحب و غصب کند)»
طبقات اجتماعی افغانستان کدامند؟ 
بدون شناخت طبقات اجتماعی جامعه را نمی توان شناخت.

۶۸۶۳   

سنگ سخنگو

مغز انسان که بر روی شانه هایش سنگینی می‌کند
پیچیده ترین فرم ماده موجود در عالم شناخته شده بشر است
و جامعه از میلیونها انسان تشکیل شده که در روابط اجتمایی قرار گرفته اند
واین پیچیدگی را هزاران بار پیچیده تر می‌کند ‌
انسان محصول شرایط تاریخی ‌اجتمایی است.
برگ کاغذ سفیدی نیست که هر چه بخواهی رویش دیکته بنویسی .
هر بچه ای که بدنیا می اید با بچه دیگر متفاوت است
بر اساس ژنتیک بعد خانواده و محیط اجتمایی آن را فرم می‌دهد
ولی مسلما در نهایت نقش تعیین کننده را ساختار اجتماعی بازی خواهد کرد.
ولی نقش خانواده و ژن قابل انکار نمی تواند باشد.
حریف



سگ سخن جو

قبل از تحلیل این خرافات ماتریالیستی ـ مکانیکی حریف
برای دهمین بار باید از حریف پرسید:
چرا از موضوع بحث خارج می شوید و نظر هماندیش را مشخصا ذکر و تحلیل نمی کنید؟
بحث با مهرنوش بر سر بیتی از سعدی است:
تربیت نااهل را چون گردکان در گنبد است
اصل بد نیکو نگردد هر که بنیادش بد است.


حالا بردارید و تحلیلش کنید
ببینیم تحلیل تان چیست؟

۶۸۶۴   

سنگ سخنگو

طبقات اجتماعی افغانستان ،عمدتا اشرافیت فئودال ،بخشی اربابان بنده دار(طالبان) وبخش ناچیز وبخور نمیری بورژوا ،دیگر طبقات اجتماعی جامعه افغانستان ، زحمتکشان متشکل از دهاقین و کارگران ، شاید روزی پرولتاریا شوند. فرماسیون اجتماعی اقتصادی افغانستان فئودالیسم است.

۶۸۶۵   

سنگ سخنگو

قشریون مذهبی، برخواسته از رشد نیافتگی و ایستایی
و رهبران طالبان رهبران نوعی مافیا هستند در معامله مواد مخدر و سرویس به سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه قطر، پاکستان و حکومت اسلامی ایران مزایده ای ..... 
متاسفانه در میان فلسطینی ها، و...... برخی از جریان های بنام سیاسی وجود دارند که آرمانی را بطور جد پیروی نمی کنند بلکه با آن معامله می‌کنند.
 آنان با پولی که از استخبارات کشورهای ذینفع می‌رسد امرار معاش می‌کنند من مطمئنم که حماس علاقه ای به حل مسئله فلسطین ندارد و طالبان بدون جنگ نابود خواهد شد. 
۱۰۰ هزار دلار برای یک رهبر طالبان پول زیادی است
 آنان جنگجوهای مفت و بی جیره و مواجبی در اختیار دارند.
طالبان عارضه جنگ طولانی است. 
سنجش طالبان نسبت به خاستگاه طبقاتی یا القاعده و داعش نتیجه در بر ندارد.
در جنگ سرد، 
غرب از اسلام سیاسی در برابر اردوگاه شوروی سابق بمنظور ایجاد مانع در برابر کمونیسم سود می‌جست، طالبان برآمده از آن است .


۶۸۶۶   

سنگ سخنگو

افغانستان هر چه باشد. اما جامعه است،جامعه ای منقسم به طبقات ،اقشار ولایه های اجتماعی متنوع است. فرماسیون اقتصادی اجتماعی ان اما فئودالیسم است.
وجود مافیا های متعدد نافی طبقات اجتماعی نیست.
در جوامعی چون روسیه وژاپن که جوامع توسعه یافته تر از جامعه افغانستان اند،هم تعدد مافیا وجود دارد.

۶۸۶۵۷   

سنگ سخنگو

ممنون. 
نژاد مفهومی بیولوژیکی است . 
نه مفهومی سوسیولوژیکی. 
در جامعه بشری نژاد وجود ندارد. 
طبقات وجود دارند.

۶۸۶۸   

سنگ سخنگو

بخش اعظم بیماران روانی خرپولانند. 
نه فقرا.
 خیلی از پرنسس ها به دلیل افراط در داروهای روانی مرد ه اند

۶۸۶۹   

سنگ سخنگو

هنرمندان وطنی کم و بیش اندیشنده
فقط و فقط هنرمندان توده ای بوده اند:
زهری و کسرایی و سایه و به آذین و تنکابنی و غیره

مابقی
اصلا
توان تفکر ندارند.
کیارستمی
حتی از دیالک تیک فرم و محتوا بی خبر است.
کنایه یکی از فرم های بیشمار تبیین نظر است.
فرقی با زبان تلخ و شیرین کذایی ندارد.
محتوای لیوان تعیین کننده است و نه فرم لیوان
مظروف تعیین کننده است و نه ظرف

۶۸۷۰   

سنگ سخنگو

ما فاتحانه برمی گردیم
سیاوش


سگ سخن جو

کسی که جان از مهلکه به در برده،
اگر مغز خر نخورده،
برنمی گردد.
سیاوش به خواننده و شنونده اشعارش
امید الکی می دهد.
چه کند
که امکان دادن امید قانونمند وجود ندارد.

۶۸۷۱   

سنگ سخنگو

جوانه و توله و بچه هر نبات و جانور و انسان
نافی دیالک تیکی او ست.

سواد کریم بیشتر از سواد نویسندگان کتب دبستانی است:
انما اولادکم .... فتنه عدو لکم
توله های تان اسباب آزمایش شما هستند.
دشمنان تان هستند


۶۸۷۲   

سنگ سخنگو

ریشه تاریخی دشنام «پدر سوخته»
دهقان

عرب ها وارد ایران شدند ،
زردشتی ها باید اسلام را قبول می کردند
وگرنه کشته ، سوزانده ،می شدند .
پدرانی در برابر اعراب تسلیم نمی شدند
و کشته می شدند ،
به بچه های شان می گفتند:
" پدر سوخته "



۶۸۷۳   

سنگ سخنگو

نژاد

 
 پروفسور دکتر گونتر هیدن
برگردان
 شین میم شین
  
۱
·      نژاد یک مقوله بیولوژیکی و آنتروپولوژیکی است.
 
۲
·      در عالم جانوران هر نوعی به زیرنوع ها  و بالاخره به نژادهای جغرافیائی تقسیم بندی می شود و در سیر انطباق خود با شرایط محیط زیست توسعه و تکامل می یابد.
 
·      (مفهوم «زیرنوع» را به تقلید از مفهوم ریاضی «زیرمجموعه» می سازیم. مترجم)
 
۳
·      نژادهای حیوانی تابع قوانین طبیعی اند.
·      آنها فرم وجودی نوع معینی را تشکیل می دهند و تحت تأثیر شرایط معینی (شرایط طبیعی و یا شرایط مصنوع انسان) می توانند به انواع جدیدی مبدل شوند.
 
۴
·      نژاد انسانی به مثابه   یک مقوله بیولوژیکی تابع قوانین جامعه ای است.
 
۵
·      نژادهای انسانی از گروه هائی از انسان ها تشکیل می یابند که دارای منشاء و شاخص های فیزیکی بغرنج خودویژه مشترک اند.
 
۶
·      با توسعه تولید، شاخص های نژادی توانائی انطباق خود با طبیعت را از دست می دهند و رابطه انسان با طبیعت رابطه ای باواسطه می گردد.
 
۷
·      به همان اندازه که انسان به برکت توسعه تولید، خود را از پیوند بیواسطه با طبیعت آزاد می سازد، به همان اندازه هم نژادهای طبیعی در همدیگر ذوب می شوند و خود را به طبقات اجتماعی مبدل می سازند.
 
۸
·      نژاد در جامعه بشری یک مفهوم تاریخی است که در تحلیل نهائی بوسیله شیوه تولید مادی تعیین می شود.
 
·      مراجعه کنید به تئوری نژادی.
 
پایان

۶۸۷۴   

سنگ سخنگو

سوسیولوژیکی چیست؟
تفاوت بیولوژیکی و سوسیولوژیکی؟
مهدی


سگ سخن جو

سوسیولوژیکی
صفتی برای سوسیولوژی (جامعه شناسی) است.

مثال:
دختر زیبا.
دختر
اسم است
و
زیبا
صفت.

هر رشته علمی و فقهی و هنری
مفاهیم خاص خود را دارد.
بدون این آشنایی با مفاهیم
نمی توان از علم مربوطه سر در آورد.
مثال:
نماز، روزه، خمس، زکات، حج، ثواب، گناه ...
از مفاهیم فقهی اند.
آخوندها
قبل از همه تعریف این مفاهیم را می آموزند.

جامعه شناسی هم مفاهیم خاص خود را دارد.
مثلا
طبقه
یکی از مفاهیم فلسفی و جامعه شناسی است.

بیولوژی یعنی زیست شناسی
علم نباتات و جانوران
بیولوژی هم مفاهیم خاص خود را دارد.
نژاد یکی از مفاهیم بیولوژی است.

نه
با
مفاهیم جامعه شناسی می توان چیزها، پدیده ها و روندهای بیولوژیکی را توضیح داد و یا درک کرد
و
نه
با
مفاهیم بیولوژیکی می توان جامعه افغانستان را درک کرد و توضیح داد.

به همان سان
که
هر وسیله ای فونکسیون خاص خود را دارد
مفاهیم هم وسیله درک و توضیح و شناخت اند.

مثال:
چرخ خیاطی
وسیله دوخت و دوز است

کسی که با چرخ خیاطی بخواهد زمین را شخم بزند
عوامفریب است و نه کشاورزی زحمتکش.
برای شخم زمین
گاوآهن را «آفریده اند.»
امپریالیسم هم
برای خر کردن خلایق
مفاهیم رشته های علمی مختلف را جا به جا می کند.
مثلا
روندهای جامعتی را با مفاهیم روان شناسی و یا بیولوژیکی تحریف میکند.
تفاوت های به اصطلاح نژادی میان اعضای جامعه بشری
اصلا
وجود ندارند.

مراجعه کنید به نژاد، تئوری نژآدی

۶۸۷۵   

سنگ سخنگو

ما با ۴ نوع
رابطه میان انسانی در جامعه سر و کار داریم:

۱
آشنایی و بیگانگی

۲
عشق و نفرت

۳
دوستی و دشمنی

۴
رفاقت و خصومت

فرق اینها با هم چیست؟

۶۸۷۶   

سنگ سخنگو

دیوان شمس
رباعیات

مائیم که از بادهٔ بی‌جام خوشیم
هر صبح منوریم و هر شام خوشیم

گویند سرانجام ندارید شما
مائیم که بی‌هیچ سرانجام خوشیم


سگ سخن جو

معنی تحت اللفظی:
ما کسانی هستیم که باده بدون جام می نوشیم
هر صبح منور هستیم و هر شام خوش.
ضمنا بی سرانجام هستیم و خوش و خشنود هستیم.

در مصراع اول این رباعی مولانا
خردستیزی او و عرفان به طور کلی
تبلیغ می شود.
مشخصه مهم خردستیزی (ایراسیونالیسم)
دیالک تیک ستیزی است.

جام و باده چه رابطه ای با هم دارند؟
میان جام و باده
رابطه دیالک تیکی فرم و محتوا (ظرف و مظروف) برقرار است.
مولانا
رشته رابطه دیالک تیکی میان جام و باده را پاره می کند.
جام را دور می اندازد و باده را مطلق می کند.
فرم را نفی می کند و محتوا را اثبات می کند.
در حالیکه هر کودکی میداند که هیچ محتوایی بدون فرم
هیچ مظروفی بدون ظرف
هیچ باده ای بدون جام و کاسه و پیاله و لیوان و استکان و کوزه و خم نمی تواند وجود داشته باشد.
خردستیزی
تار و پود عرفان را فراگرفته است.

بدون خردستیزی (بدون دیالک تیک ستیزی)
هیچ خرافه ای را نمی توان به خورد خلایق داد.
به همین دلیل
همه مذاهب جهان و هم هعوامفریبان
عرفان خاص خود را دارند.
مارتین لوتر
کشیش مسیحی
خرد را قحبه شیطان قلمداد می کند.
مولانا پای خردگرایان را چوبین و بی تمکین جا می زند تا خریت بر تخت نشیند.

۶۸۷۷   

سنگ سخنگو

صمد بهرنگی
بدترین دشمن مردم زحمتکش و به ویژه کودکان مردم زحمتکش
بوده است.

آثار صمد
نه ارزش هنری دارند و نه ارزش ادبی.
صمد بهرنگی
را
ارتجاع فئودالی ـ روحانی ـ فاشیستی
(جلال ال احمد و احمد شاملو)
شهید جا زد، محبوبیت بخشید.
ما بخشی از زباله های صمد را تحلیل و منتشر کرده ایم.
اگر خواستید بخوانید خبر کنید


۶۸۷۸   

سنگ سخنگو

لهجه.
اخوی.
نه لحجه.
ضمنا
عربی
زبان است
و مثل هر زبان دیگر
لهجه های متعدد دارد.

نژاد
از مفاهیم بیولوژیکی است
که فاشیسم به جامعه شناسی تحمیل کرده است.

ایران کشوری چند قومیتی است.
اعراب هم یکی از این اقوام هستند.
فرق اعراب
با بقیه این است که
لهجه
را
هرگز
لحجه نمی نویسند.
اکابر توانگر کند فرد را.


۶۸۷۹   

سنگ سخنگو

گیبودوس

یک دوست بوسنیائی دارم که هر وقت او را می بینم از بدبختی و مظلومیت ملتش می نالد، ومن هم به او دلداری میدهم و به او می گویم : برو خدا را شکر کن اگر فلسطینی بودی چکار میکردی؟
یک دوست فلسطینی دارم که همیشه از سر گردانی و مظلومیت ملت خود گله و شکایت می کند، و من به او مگویم که برو امیدوار باش و زیاد ناراحت نباش، اگر کرد بودی چکار می کردی؟؟؟
یک دوست کرد دارم که ناله و شکایتی ندارد، من هم از این بابت خوشحال هستم، چون اگر شکایت می کرد آنوقت دیگر نمی دانستم چه طوری و با چه چیزی او را دلداری بدهم چه کسی را پیدا کنم که از او ستمدیده تر و سرگردانتر باشد؟
پایان


سگ سخن جو
 
 
 گیبودوس
اگر باشد
و
فرانسوی باشد
باید بداند که ستمدیده ترین خلق جهان
خلق یهود است که سرگردانی اش هزاران ساله است و ستمدیدگی اش وحشت انگیز.
ضمنا
باید بداند که ابنای بشر
نه بر اساس قومیت و ملیت
بلکه بر اساس طبقاتیت
طبقه بندی می شوند.
کارگران ترک و کرد و فارس و عرب و فرنگ و غیره
طبقه واحدی را تشکیل می دهند و
خواهر و برادرند و همسنگرند.
به همان سان که سرمایه داران و اربابان فئودال کرد و ترک و ... طبقه واحدی اند و مست از خون کارگران و رعایای ترک و کرد و ... اند


۶۸۸۰   

سنگ سخنگو

آره.
حل مسئله ملی
مسئله دیگری است.
می توانیم در رابطه با آن هماندیشی کنیم.
تشکیل نظر راجع بدان
ضرورت مبرم دارد.
چون تشتت فکری شرم انگیزی در این زمینه به چشم می خورد.

۶۸۸۱   

سنگ سخنگو

پرهیز از زباله گشتن
هنر و شق القمر است


۶۸۸۲   

سنگ سخنگو

خالد حسینی

رشید
جلوتر می‌آمد و دم در می‌نشست،
مریم از همان جا، اندام درشت، پاهای دراز و دود سیگارش را می‌دید.
رشید از کارهای روزانه برایش تعریف می‌کرد.
مثلاً می‌گفت
برای وزیر خارجه، یک جفت کفش راحتی دوخته و یک سفارش صندل از دیپلمات لهستانی برای خودش و همسرش داشته.

رشید
از خرافاتی که مردم دربارهٔ کفش داشتند، برایش تعریف می‌کرد.
می‌گفت بعضی‌ها معتقدند که اگر در رختخواب کفش پایت باشد، باعث مرگ و میر خانواده‌اش خواهد شد (خانواده کی؟)
و یا اگر اول کفش پای چپ را بپوشی، دعوایت می‌شود.

راستی می‌دانستی که می‌گویند اگر بندهای کفش را به هم گره بزنی و به میخ آویزان کنی، شوم است.

رشید
هیچ کدام از این حرف‌ها را قبول نداشت و معتقد بود که این خرافات یک نوع سرگرمی برای خانم‌ها است. (بیچاره زنان. حتی رشید از تحقیرشان صرفنظر نمی کند. زن ستیزی سنت دیرین در طوایل طبقاتی دارد.)

رشید حرف‌هایی که در کوچه و خیابان شنیده بود را برایش تعریف می‌کرد.
مثلاً گفت (می گفت)
که ریچارد نیکسون، رییس جمهور آمریکا، مجبور شد سر یک رسوایی، استعفا بدهد.

مریم
که اسم نیکسون و رسوایی‌اش را تا آن موقع اصلاً نشنیده بود،
هیچ حرفی نزد.

فقط دلواپس منتظر بود که حرف رشید تمام شود، سیگارش را خاموش کند و برود،
و موقعی که صدای در اتاق خواب رشید را می‌شنید، دلشوره اش پایان می‌گرفت.



۶۸۸۳   

سنگ سخنگو

ممنون

مسئله ملی
ربطی به جنیش رهایی بخش ملی ندارد.
جنبش رهایی بخش ملی و
اصلا
مفهوم «ملی» چیست؟

در دوران کنونی
بورژوازی نمی تواند از عهده ملت سازی برآید.
مسئله این است.

۲۰ سال در افغانستان گذشت و نی شن بیلدینگ
صورت نگرفت.
آدمکش بیلدینگ صورت گرفت.

ملت سازی به سرشان بخورد
حتی کلاس درس بخوان و بمیری برای کودکان افغان نساختند.
ملت سازی
و
مسئله ملی
باید از نو طرح شود و حلاجی شود.
حل مسئله ملی وظیفه کیست
اگر بورژوازی عاجز از انجام تکالیف تاریخی خویش است؟

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر