پروفسور دکتر گونتر
کروبر
برگردان
شین
میم شین
2
علت در تومیسم
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی
الاصل
یکی ازمتنفذ ترین فلاسفه و فقهای (تئولوگ های) تاریخ
از مهمترین
فقهای کلیسای کاتولیک
از
نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و
نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
1
·
هسته این نظریه ارسطو را تومیسم قرون وسطی از آن خود می
کند و نئوتومیسم در حال حاضر آن را نمایندگی می کند.
2
·
البته فلسفه تومیستی متناسب با محتوای ایدئالیستی خود
علت مادی و علت مؤثر را تابع علت صوری و علت غائی قلمداد می کند و علت غائی را علت
ازلی (علت اولیه یا علت العلل) می داند.
3
·
از دیدگاه تومیسم خدا علت اولیه است، خالق جهان و محرک
ازلی آن است.
·
مراجعه کنید به تومیسم، نئوتومیسم، تئولوژی در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
3
علت در
اوکی ژنالیسم
(متعلق به ایدئالیستی ـ عینی)
نیکولاس مالبرانش (1638 ـ 1715)
فیلسوف و کشیش فرانسوی
منکر تأثیر متقابل کارتزیانی جسم و روح
نماینده دوئالیسم جسم و روح (اوکی
ژنالیسم)
او برای تأثیر متقابل جسم و روح منشاء الهی می تراشید
به پیروی از افلاطون و آگوستین
شناخت حقیقت، ادراک و تصور را
ناشی از سهیم بودن روح انسانی در ایده های الهی می دانست.
اثر اصلی اش:
«تحقیق حقیقت» (1674 ـ 1675)
·
نظریه ایدئالیستی ـ عینی خاصی را اوکی ژنالیسم (مالبرانش
و گولینچ) عرضه می کند.
·
اوکی ژنالیسم خدا را علت حقیقی واحد همه حوادث می داند و
علل مادی (چیزهای محدود و ملموس که به عنوان علت عمل می کنند) را علل تصادفی و هرازگاهی
(اوکی ژنالیستی) تلقی می کند که در آنها اراده الهی خود را نمایان می سازد.
4
علت در
ایدئالیسم ذهنی
دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف
اقتصاددان
تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث
1
·
درک ایدئالیستی ـ ذهنیِ ماهیت علت و علیت در خطوط کلی اش
توسط هیوم بنیانگذاری می شود.
2
·
به نظر هیوم، علت عبارت است از شیئی که قبل از شیئ دیگر
وجود دارد، همسایه دیوار بدیوار شیئ دیگر است و در عین حال با شیئ دیگر چنان پیوند
خورده که تصور یکی، تصور دیگری را در خاطر زنده می کند.
3
·
در این نظر هیوم علت بمثابه اوبژکت واقعی دانسته می شود
و فقط پیوند میان علت و معلول، یعنی رابطه علی، بطور سوبژکتیویستی بمثابه پیوند
تصورات سوبژکتیو قلمداد می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر