۱۳۹۵ آذر ۱۰, چهارشنبه

سیری در گفت و گوی شهاب شهسوار و رئیس دانا (3)


فریبرز رئیس‌دانا
 (۱۳۲۷) 
سرچشمه:
صفحه فیسبوک روزبه نوید 
ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

شهاب:
  
به نظرتان میراث فیدل کاسترو برای جهان چه بود؟

رئیس دانا:

 انقلاب کوبا در همه جهان تاثیر گذاشت.
چرا که همانگونه که درباره این انقلاب گفته‌ شده‌است
«انقلاب در انقلاب بود»
هم شرایط عینی و هم شرایط ذهنی را می ‌ساخت.

 انقلاب کوبا یک ماجراجویی گروهی از چریک‌ های کوهستانی نبود.
انقلاب کوبا درک نارضایتی ‌های مردم بود و پیدا کردن راه حلی
برای اینکه این نارضایتی‌ها بتوانند
 از شرایط عینی به شرایط ذهنی گذر کنند.
و از آنجا که مردم زیر شکنجه و فشار دیکتاتور باتیستا بودند،
 مانند خیلی از کشورها و جوامع دیکتاتوری که
 دلسردی‌ های سختی بر جامعه حاکم می ‌شود،
 در آنجا نیز ابتکار عمل کاسترو این بود که
این دلسردی را شکست.

·        ما این فراز از مصاحبه رئیس دانا را نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم تا از موضوع خارج نشویم و پرت و پلا تحویل این و آن ندهیم:

1
به نظرتان میراث فیدل کاسترو برای جهان چه بود؟

·        لامصب، خاکستر کاسترو هنوز دفن نشده و تو از «بود» استفاده می کنی.

·        راستی میراث فیدل کاسترو برای بشریت چیست؟

2
رئیس دانا:
 انقلاب کوبا در همه جهان تاثیر گذاشت.
چرا که همانگونه که درباره این انقلاب گفته‌ شده‌است
«انقلاب در انقلاب بود»
هم شرایط عینی و هم شرایط ذهنی را می ‌ساخت.

·        چرا رؤسای دانا به پرسش شهسواران وقعی نمی نهند؟

·        حریف از میراث کاسترو می پرسد و رئیس دانا هر چه میلش می کشد، تحویلش می دهد.  

3
رئیس دانا:
 انقلاب کوبا در همه جهان تاثیر گذاشت.

·        این نظر رئیس دانا نادرست نیست.
·        این ولی پاسخ پرسش شهسواران نیست.
·        جهان کل مادی واحدی است و هر پدیده ای در آن ـ چه بلحاظ مثبت و چه بلحاظ منفی ـ مؤثر می افتد.

·        راستی انقلاب کوبا چی بود؟  

4
رئیس دانا:
 انقلاب کوبا در همه جهان تاثیر گذاشت.
چرا که همانگونه که درباره این انقلاب گفته‌ شده‌ است
«انقلاب در انقلاب بود»

·        اولا کی گفته که انقلاب کوبا، انقلاب در انقلاب بوده است؟

·        ثانیا حتما باید انقلابی انقلاب در انقلاب باشد تا در جهان تأثیر گذارد؟

·        عنگلاب اجامر جماران ضد انقلاب بود، غلبه ی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی بر انقلاب بورژوائی سفید بود.
·        ضد انقلاب بورژوائی سفید بود.
·        رستاوراسیون بود.
·        احیای شرایط ماقبل انقلاب بورژوائی سفید بود.
·        با این حال در جهان تأثیر مخرب و منفی گذاشت.

·        تأثیرگذاری هر پدیده به دلیل وحدت مادی جهان است و نه به دلایل من در آوردی از قبیل «انقلاب در انقلاب»

5
رئیس دانا:
 انقلاب کوبا در همه جهان تاثیر گذاشت.
چرا که همانگونه که درباره این انقلاب گفته‌ شده ‌است
«انقلاب در انقلاب بود»
هم شرایط عینی و هم شرایط ذهنی را می ‌ساخت.

·        از دید رئیس دانا، انقلابی که انقلاب در انقلاب باشد، «هم شرایط عینی را می سازد و هم شرایط ذهنی را.»

·        منظور رؤسای دانا از  مفاهیم شرایط عینی و شرایط ذهنی چیست؟  

·        اصلا شرایط عینی و شرایط ذهنی چه چیزی در مد نظر رؤسای دانا ست؟

·        شرایط عینی و ذهنی جامعه در مد نظر اند و یا شرایط عینی و شرایط ذهنی انقلاب؟  

6
رئیس دانا:
انقلاب کوبا یک ماجراجویی گروهی از چریک‌ های کوهستانی نبود.
انقلاب کوبا درک نارضایتی ‌های مردم بود و
پیدا کردن راه حلی برای اینکه این نارضایتی‌ها بتوانند
 از شرایط عینی به شرایط ذهنی گذر کنند.

·        رئیس دانا معنی  مفاهیمی را که بر زبان می راند، نمی داند.
·        انقلاب اجتماعی یعنی گذار از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی نازل به عالی.
·        مثلا گذار از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فئودالی به فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری.

7
انقلاب کوبا
یک ماجراجویی گروهی از چریک‌ های کوهستانی نبود.

·        انقلاب که نمی تواند ماجراجوئی کسی باشد.

·        رئیس دانا رد این جمله چه اندیشه ای را می خواهد تبیین دارد؟

8
انقلاب کوبا
درک نارضایتی ‌های مردم بود  

·        درک نارضایتی مردم را که نمی توان انقلاب نامید.
·        درک نارضایتی مردم چیز سوبژکتیوی است.
·        انقلاب اما چیز اوبژکتیوی است.
·        انقلاب یعنی تحول مناسبات تولیدی حاکم.
·        انقلاب یعنی سلب مالکیت از طبقه حاکمه مثلا فئودال توسط بورژوازی.
·        انقلاب یعنی تخریب دستگاه دولتی حاکم و تسخیر اهرم های سیاسی جامعه برای تصاحب وسایل اساسی تولید (کارخانه ها، بانک ها، اراضی کشت، مزارع، مراتع، بیمارستان ها، مستغلات، رسانه ها و غیره)   

 9
انقلاب کوبا
پیدا کردن راه حلی
برای اینکه این نارضایتی‌ ها بتوانند
 از شرایط عینی به شرایط ذهنی گذر کنند.

·        منظور رئیس دانا از گذار نارضایتی مردم از شرایط عینی به شرایط ذهنی چیست؟

·        نارضایتی مردم جزو شرایط سوبژکتیو (ذهنی) است و نه جزو شرایط اوبژکتیو (عینی).
·        عینی یعنی آنچه که مستقل از سوبژکت مورد نظر است.
·        عینی یعنی آنچه که مستقل از توده است.
·        مثلا قحطی یک پدیده عینی است.
·        سیل و سونامی و آتشفشان پدیده های عینی اند.
·        اصلا دست مردم نیستند.
·        اصلا اراده و میل و هوس و خواست مردم در تشکیل آنها نقش تعیین کننده ای ندارد.

10
و از آنجا که مردم زیر شکنجه و فشار دیکتاتور باتیستا بودند،
 مانند خیلی از کشورها و جوامع دیکتاتوری که
 دلسردی‌ های سختی بر جامعه حاکم می ‌شود،
 در آنجا نیز ابتکار عمل کاسترو این بود که
این دلسردی را شکست.

·        حریف از میراث کاسترو پرسیده است.
·        ظاهرا میراث کاسترو غلبه بر دلسردی مردم بوده است.

·        دلسردی یک پدیده پسیکولوژیکی است.
·        فیدل کاسترو حقوق دان بوده است و نه روانکاو.

·        یکی از هنرهای فیدل کاسترو و یکی از فونکسیون های او، امید دادن به توده و سازماندهی توده بوده است.

·        اگر رؤسای دانا به سخنرانی های کاسترو که اخیرا از رسانه های امپریالیستی پخش می شوند، چند ثانیه گوش داده باشند، به مفهوم اوپتیمیسم (خوش بینی فلسفی ـ تاریخی، امید) برمی خورند.

·        اوپتیمیسم یکی از خصوصیات اصلی پرولتاریا است.

·        یکی از معیارهای ایده ئولوژیکی اصلی مرزبندی پرولتاریا با طبقه حاکمه فئودالی، فوندامنتالیستی و امپریالیستی همین اوپتیمیسم است.

·        معیار ایده ئولوژیکی اساسی دیگر پرولتاریا چیست؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر