۱۳۹۵ آذر ۸, دوشنبه

سیری در سر تیترهای دکتر مرتضی محیط (5)


مرتضی محیط ( ۱۳۱۴)
منبع
صفحه فیسبوک دکتر مرتضی محیط 
تحلیلی از
مسعود بهبودی

مقایسه
   
·        یکی از اسالیب «تحلیلی» دکتر محیط مقایسه است.
·        مقایسه را می توان به عنوان چهارمین مفهوم مرکزی او مورد تأمل قرار داد:  

1
مقایسه
   
·        دکتر محیط در برنامه خود به تاریخ (26. نوامبر 2016) در رابطه با درگذشت فیدل کاسترو موضع می گیرد:
·        او ـ بر خلاف چپ های «بریده» (یکی دیگر از  مفاهیم دکتر محیط) ـ به دفاع از فیدل و کوبا می پردازد.
·        خود این موضعگیری در دوره ای که آب سر بالا می رود و قورباغه ابو عطا می خواند، هم ستایش انگیز است و هم فریبا ست.

·        چرا و به چه دلیل؟

2
مقایسه
   
·        دکتر محیط برای دفاع از فیدل کاسترو، به جای تحلیل رئالیستی (تحلیل مبتنی بر تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی) فیدل کاسترو، دست به مقایسه می زند.
·        مقایسه، متد بدی نیست و می تواند گاهی مفید افتد و به کشف حقیقت مدد رسان باشد.
·        مقایسه اما متدی سوبژکتیو است و از قضا همه علامه های امپریالیسم، از این متد شناخت، حداکثر استفاده و سوء استفاده را می کنند.
·        اگر کسی به عخبار هر روزه در رسانه های امپریالیستی دقت کند، مقایسه به مثابه متد «تحلیلی» در کانون این استحمار گلوبال (خر کردن تمام ارضی) بشریت قرار دارد.

3

مقایسه
  
·        مقایسه ساده ترین متد «شناخت» است که  هر ننه قمری آن را با شیر مادر از آن خود می کند.
·        احتمالا جانوران نیز از این متد «شناخت» ـ کم و بیش ـ بهره برمی گیرند.
·        سگ به عنوان مثال، همه چیز دور و بر خود را بو می کند.
·        یعنی عملا و عینا بو های متفاوت و متنوع را با بوی ایدئال خود، مثلا با بوی صاحب خود، مورد مقایسه قرار می دهد.
·        یعنی به مدد مقایسه به تمیز خیر از شر (دوست از دشمن) نایل می آید.

4
مقایسه
   
·        علمای امپریالیسم هم در هر خبری هم همین ترفند مقایسه را ـ بطرز مسکوت و بی سر و صدا ـ به خدمت می گیرند:  
·        وزیر اقتصاد آلمان می گوید:
·        همه مردم جهان در حسرت سطح زندگی مردم آلمان بسر می برند.
·        او عملا و عینا، سطح زندگی جامعه امپریالیستی آلمان را با مثلا بنگلادش مورد مقایسه قرار می دهد.
·        چنین مقایسه ای بلحاظ علمی و منطقی نه ارزش دارد و نه اصلا مجاز است.
·        مقایسه ذلت مردم سوریه با سعادت مردم فرانسه اصلا علمی و منطقی و مجاز نیست.

5

مقایسه
   
·        دکتر محیط برای دفاع از کوبا، بدتر از «چپ» های بریده (دکتر محیط) قبل از شروع به استدلال، متد مقایسه را به عنوان تنها اسلوب شناخت به خورد شنوندگان خود می دهد.
·        بدین طریق، ضمن دفاع ستایش انگیز از فیدل، تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی بی اعتبار می گردد و زمینه لازم برای اقناع سطحی، الکی و کشکی شنونده آماده می شود.
·        فرق هم نمی کند که دکتر محیط به خرابکاری معرفتی ـ نظری خود واقف باشد و یا نباشد.

·        شنونده مواعظ دکتر محیط همانقدر رشد فکری و معرفتی ـ نظری می کند که شنوندگان پرسش ها و پاسخ های دکتر نورالدین کرده اند.
·        دیالک تیک عجیبی است:
·        شنونده این مواعظ به خیال خود نسبت به چیزی موضع می گیرد، خیال می کند که خیلی چیز ها فراگرفته و دانای کل گشته است.
·        همین شنونده خوشخیال اما نمی تواند از عهده ی تحلیل بیتی از شعری، جمله ای از کتابی بر آید.

6
مقایسه

   
·        یکی از طرفداران پر و پا قرص دکتر محیط، تبلیغ مواعظ او را با شعار «آگاهی تا رهائی» مزین می کند.

·        این بدان معنی است که حریف خام اندیش خوشخیال، خیال می کند که با گوش دادن به مواعظ آخوندی می توان آگاهی کسب کرد.
·        پا منبری دکتر محیط به احتمال قوی، معنی مفهوم سوسیولوژیکی آگاهی را هم نمی داند و خیال می کند که آگاهی کذائی اسباب رهائی است.
·        این بدان معنی است که حریف، «آگاهی» حاصله از مواعظ دکتر محیط را با تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی عوضی می گیرد و آن را چراغ پراتیک رهائی بخش می پندارد.

·        این بدان معنی است که پا منبری دکتر محیط، دیالک تیک تئوری و پراتیک را به شکل دیالک تیک آگاهی (موعظه) و رهایش بسط و تعمیم می دهد. 
   
·        طنز تلخ قضیه آنجا ست که همین حریف در فرصتی دیگر، با نامی دیگر و در جای دیگر، شعار «تفاوت در آگاهی (اندیشه)  و وحدت در عمل» می دهد.
·        یعنی بر نقش همان آگاهی کذائی، آفتابه برمی دارد.
·        یعنی رهائی بدون آگاهی کذائی را تبلیغ می کند.
·        خط مشی وحدت عمل مبتنی بر بی خیالی از وحدت نظر را تبلیغ می کند.
·        این انحرافی آشکار از دیالک تیک تئوری و پراتیک است.

7
مقایسه
 
·        دکتر محیط به جای تحلیل حداقل اوبژکتیو و یا عینی فیدل و کوبا، به مقایسه کوبا با هاییتی و هندوراس می پردازد و راجع به ذلت سکنه این کشورها کلی «آگاهی» می دهد.
·        آگاهی ئی که از رسانه های گلوبال امپریالیستی هم شب و روز داده می شود.
·        دکتر محیط پیشاپیش اعلام می دارد که کوبا را نباید حتی با دانمارک چسکی و سوئد پفکی مقایسه کرد.

·        رطب خور مناع رطب خواری همین دکتر محیط است:
·        کسی که متد مقایسه را به خورد شنونده داده، همان متد را بی اعتبار می سازد و به تمکین به  نظر مارکسیسم ـ لنینیسم در زمینه متد مقایسه مجبور می شود.

8

مقایسه
  
·        دکتر محیط بسان اوپورتونیست قهاری از فرصت استفاده می کند و گوش باز شنوده را از اطلاعات و دانش مرده راجع به هاییتی و هندوراس حسابی پر می کند تا فیدل و کوبا را به خیال خود تحلیل و عملا «تجلیل» کند.

·        شنوده مواعظ دکتر محیط و ممدعلی شالگونی و آن و این، رشد نمی کند.
·        چنین شنونده ای در منجلاب خریت خود درجا می زند.
·        فقط اوقات گرانبها تر از الماس خود را هدر می دهد.

·        شنوده مواعظ دکتر محیط ـ در این مورد بخصوص ـ حتی از شناخت بخور ـ نمیر فیدل و کوبا و هائیتی و هندوراس عاجز می مانند.

9
مقایسه
   
·        فرق دکتر محیط با دکتر نورالدین این است که دکتر محیط به اشتباهات فیدل هم زیر سبیلی اشاره می کند.
·        نورالدین از این کارها نمی کرد.
·        دلیل «بریدن» کادرهای حزب «توده» و افتادن شان به دیگ حلیم حزب هلری و حزب لیبری همین بوده است.
·        این دکترها به پامنبری ها نه تئوری زنده و پویای مارکسیستی ـ لنینیستی را، بلکه «آگاهی و اطلاعات و دانش» مرده و به درد نخور را با دست و دلبازی ارزانی می دارند.

·        دکتر محیط و ممدعلی شالگونی و آن و این بهتر است که از این منابر برای آموزش طرز تفکر مفهومی بهره برگیرند تا رستگار شوند.

·        دایرة المعارف المعارف روشنگری گنجینه ای در این زمینه عرضه کرده و عرضه می کند.
·        خرم آن کس که از این گنج نصیبی ببرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر