۱۳۹۵ آبان ۲۱, جمعه

علم (3) (بخش اخر)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین

21
·        با پیدایش صنعت ماشینی، چرخش بنیادی در درجه تسلط انسان بر قوای طبیعی بکمک علم آغاز شده است.

22
·        علوم طبیعی به میزان روز افزونی به نیروی مولده بیواسطه بدل می شوند.

23
·        انقلاب علمی ـ فنی که در حال حاضر تحقق می یابد، تبدیل فراگیر و همه جانبه علم به نیروی مولده بیواسطه را سرعت می بخشد.

24
·        این روند در کمونیسم به کمال خواهد رسید.

25
·        این روند در تحت شرایط کاپیتالیسم محدود می شود.

26
·        علت این امر، مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و خصلت مناسبات تولیدی کاپیتالیستی است.

27
·        در سوسیالیسم تبدیل علم به نیروی مولده بیواسطه می تواند دور از محدودیت های اجتماعی صورت گیرد.

28
·        مناسبات تولیدی سوسیالیستی نیروی محرکه نیرومندی برای توسعه علم و برای تبدیل آن به نیروی مولده بیواسطه است.

29
·        در سوسیالیسم ـ همزمان ـ درجه تسلط انسان بر محیط زیست طبیعی و اجتماعی نه تنها بطور کمی، بلکه علاوه بر آن بطور کیفی افزایش می یابد.

30
·        برای اینکه در سوسیالیسم، علم بوسیله حزب طبقه کارگر به بنیان  جامعه بدل می شود.

31
·        این مسئله از اهمیت تعیین کننده برخوردار است که در سوسیالیسم، توسعه فراگیر و همه جانبه علم و تبدیل آن به نیروی مولده، نه بمثابه یک روند خودپو، بلکه بر طبق برنامه و تحت رهبری حزب طبقه کارگر انجام می یابد و ضمنا خود علم بمثابه بنیان اداره روند اجتماعی (مدیریت)  به خدمت گرفته می شود.

32
·        اکنون معلوم می شود که تبدیل علم به نیروی مولده ی بیواسطه جامعه سوسیالیستی و کمونیستی، فقط مسئله علوم طبیعی نیست، بلکه مسئله همکاری میان علوم طبیعی و علوم اجتماعی است.

33
·        علوم در سوسیالیسم و کمونیسم، بمثابه نیروی مولده بیواسطه و بنیان اداره جامعه، فونکسیون اجتماعی خود را بمثابه یک کل واحد و یکپارچه انجام می دهند.

34
·        هیچ فونکسیونی بدون فونکسیون های دیگر امکان پذیر نیست.

35
·        تبدیل فراگیر و همه جانبه علم به نیروی مولده ی بیواسطه یک روند بغرنج و پیچیده است که به صورت اقدامات مشخص بیشمار تحقق می یابد.

36
·        برای این کار انجام وظایف زیر ضرورت مبرم دارد:

الف
·        متمرکز ساختن کار علمی ـ فنی بر مراکز ثقل  توسعه اقتصاد ملی.

ب
·        تبدیل معارف حاصله از علوم طبیعی به تکنولوژی های مناسب و تشکیل رشته های تولیدی جدید بر مبنای آن.

·        (تکنولوژی عبارت است از علم تبدیل مواد خام و نیمساخته به مواد نهائی و کالاهای مصرف با استفاده از معارف حاصل از علوم طبیعی و معارف فنی. مترجم)

پ
·        نفوذ علمی در سرتاپای تولید و تحول تدریجی آن بر پایه اصول علمی.

ت
·        پیشبرد پیشرفت علمی ـ فنی در همه جا.

ث
·        استکمال اداره و سازمان اقتصاد.

ج
·        توسعه کار سوسیالیستی مشترک میان کارگران و روشنفکریت.

ح
·        اعتلای چشمگیر کفایت و صلاحیت و قابلیت کارگران تولیدی.

خ
·        همه این اقدامات که در مصوبات حزب طبقه کارگر فرمولبندی می شوند، منجر بدان می شود که علم بتواند هر چه بیشتر به انجام فونکسیون اجتماعی خود نایل آید و به نیرومندترین اهرم پیشرفت اجتماعی بدل گردد.

·        مراجعه کنید به علوم طبیعی، علوم اجتماعی، مارکسیسم ـ لنینیسم، تئوری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر