۱۳۹۵ آذر ۴, پنجشنبه

سیری در سر تیترهای دکتر مرتضی محیط (2)

مرتضی محیط ( ۱۳۱۴)
منبع
صفحه فیسبوک دکتر مرتضی محیط 
تحلیلی از
مسعود بهبودی

آزادی

·        آزادی، دومین مفهوم مرکزی (سانترال) دکتر محیط است.

·        سؤال این است که در این مفهوم انتزاعی معروف خاص و عام، چه چیزهای مشخص تجرید می یابند؟

·        منظور دکتر محیط از آزادی چیست؟

1
 آزادی
   
·        احتمال آن می رود که دکتر محیط اصلا به محتوای این واژه معروف و ضمنا مبهم نیندیشیده باشد.

·        اما چرا و به چه دلیل؟  

2
آزادی

·        شاید دلیل اولش این باشد که دکتر محیط طبیب است و نه حکیم.
·        یعنی با  مفاهیم علوم منفرد طب و امثالهم می اندیشد و نه با  مفاهیم فلسفی.
·        دکتر محیط احتمالا از خرد کل اندیش (فلسفه) خبر ندارد.
·        از آثاری که او تألیف کرده و ما هنوز ندیده ایم و نخوانده ایم، می توان به این حقیقت امر پی برد.

در دفاع از دیدگاه مارکس

کارل مارکس:
زندگی و دیدگاه های او

3
آزادی
   
·        دکتر محیط و 99 در صد مدعیان در کشور عه «هورا» و عا «شورا» سوبژکتیویستی می اندیشند و نه دیالک تیکی.
·        طرز تفکر سوبژکتیویستی فرمی از طرز تفکر متافیزیکی است و به مثابه یک بیماری معرفتی ـ نظری مسری مهلک شیوع وسیع جهانگیر دارد:

4
در دفاع از دیدگاه مارکس

·        از این اثر اصلی دکتر محیط می توان با اندکی احتیاط نتیجه گرفت که او مارکسیسم را با دیدگاه کارل مارکس عوضی می گیرد.
·        دکتر محیط به زعم خود و به میزان بضاعت فکری خود از دیدگاه مارکس به دفاع برمی خیزد و نه از مارکسیسم و نه از مارکسیسم ـ لنینیسم (و نه از لنینیسم که مارکسیسم عصر حاضر است.)
·        این بدان می ماند که او به جای دفاع از علم طب، به دفاع از ابو علی سینا بپردازد.  

5
کارل مارکس:
زندگی و دیدگاه های او
   
·        در این اثر دکتر محیط نیز سر و کله کت و کلفت سوبژکتیویسم معرفتی او آشکار می گردد.
·        دکتر محیط به مؤسس مارکسیسم نظر دارد و نه به علم موسوم به مارکسیسم.

·        سوبژکتیویسم همین است.
·        برای پیروان این بیماری ایده ئولوژیکی، سوبژکت تعیین کننده است.
·        عالم تعیین کننده است و نه علم.

6   
·        در تئوری شناخت پیروان سوبژکتیویسم، سوبژکت شناخت تعیین کننده است و نه اوبژکت شناخت.

·        منظور از سوبژکت شناخت چیست؟

7
·        منظور از سوبژکت شناخت می تواند مؤلف مطلبی باشد.
·        ناشر مطلبی باشد.
·        مقدمه نویس مطلبی باشد.
·        صاحبنظر باشد.
·        مخاطب و یا خواننده و شنونده مطلب باشد.
·        در چالش دو نفره، دو نفر مورد نظر باشد.
·        خوانندگان و شنوندگان مطلب باشد.

8
·        اگر کسی گشت چند دقیقه ای در جامعه و جهان و یا حداقل در فیس آباد و مطبوعات و رسانه ها بزند، در طرفة العینی به این بیماری مسری مهیب پی می برد.
·        کسی به محتوای مطلبی که همنوعی منتشر کرده و یا به اندیشه ای که او بر زبان رانده، کمترین اعتنائی ندارد.
·        همه به خود ناشر توجه دارند.
·        به عکس او.
·        به آثار او.
·        به پست و مقام او.
·        به سن و سال و وضع و حال او.
·        به نام و شهرت و کسب و کار او.
·        به مدت زندان و شکنجه و تدریس و تحصیل و اصل و نسب و غیره او.
·        به خویشتن خویش.
·        به هماندیش و یا هماندیشان و صاحب نظران.   

9   
·        در فیس آباد با احکام زیر بکرات مواجه می شویم که دال بر ریشه های عمیق سوبژکتیویسم در اذهان کرخت مردم اند:
·        من با این نظر شما موافقم.
·        من با بخش اعظم نظرات شما موافقم.
·        من مخالفم.
·        شما حتما فلان کاره اید که این نظر را نمایندگی می کنید.
·        افرین، استاد.
·        چه شعر زیبائی
·        آفرین مهندس فلان
·        چه تحلیل واقعی ئی.
·        صد هزار صلوات.
·        ده هزار تکبیر

10  
·        اگر کسی راجع به مطلب حریفی، بیندیشد و سؤالی طرح کند و یا به نوشتن کامنتی خطر کند، «بر او همان می رود که بر باخه رفته است.» (کلیله و دمنه)  

11
·        دکتر محیط بسان دکتر نورالدین، کلی موعظه دارد.
·        ولی به احتمال قوی، کسی جمله ای از مواعظ او را مورد تأمل قرار نداده است.
·        احتمالا برخی از اراذل و اوباش دشنامش داده اند.
·        برخی تحسینش کرده اند.
·        ظاهرا حمایت مالی اش می کنند.
·        ولی اندیشه او (بی اعتنا به صحت و سقمش) بی مشتری می ماند.

12
در دفاع از دیدگاه مارکس

کارل مارکس:
زندگی و دیدگاه های او
   
·        دلیل اینکه دکتر محیط نه به علم موسوم به مارکسیسم و یا مارکسیسم ـ لنینیسم، بلکه به شخص شخیص کارل مارکس (و نه به مارکس و انگلس و لنین)، به دیدگاه های کارل مارکس و نه به  مفاهیم و مقولات و قوانین و تئوری های مارکسیستی ـ لنینیستی می پردازد، اگر «فقر فلسفه» (مارکس) خود او نباشد، مشتری پسندی آن است.
·        افکار دکتر محیط برای جماعت علاف عیرانی چیزی در حد اطعمه مک دونالد است که سهل الهضم اند، ولی فاقد ارزش بیولوژیکی چشمگیر اند.
·        عیرانی جماعت، مشتری پر و پا قرص شعر و شور و شعار   و متنفر از خوداندیشی و هماندیشی و خودمختاری فکری و شناخت و شعور اند.
·        این جماعت، از شنیدن نظر صریح و صادقانه به هراس می افتند.
·        مشتری «من» و «من» و جملات سرشته به شک و تردید اند.

·        این اما به چه معنی است؟     

13
در دفاع از دیدگاه مارکس
کارل مارکس:
زندگی و دیدگاه های او

·        این بدان معنی است که عیرانی جماعت مشتری دانش مرده اند.
·        اگر آثار سیاوش کسرائی و محمد زهری و امثال نادر آنها را مورد صرفنظر قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که مدعیان عمدتا ناشر اطلاعات و افکار مرده بوده اند.

·        منظور از اطلاعات و افکار مرده چیست؟  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر