۱۳۹۵ آبان ۲۹, شنبه

علوم اجتماعی (6)


پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین

رشته های مختلف
علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه

·        توسعه این سیستم علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی ـ در وهله اول ـ تحت تأثیر علم رهبری مبارزه طبقاتی و اداره جامعه سوسیالیستی (استراتژی و تاکتیک حزب طبقه کارگر) قرار دارد که قبل از همه، با کردوکار تئوریکی خود حزب توسعه داده می شود.

1
·        همانطور که در علوم دیگر رایج است، در علوم اجتماعی نیز روند تمایز و تخصص پدید می آید.

2
·        اما در عین حال باید نیاز و گرایش روز افزون به همپیوندی علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی بر شالوده ماتریالیسم تاریخی و بر مبنای خط مشی استراتژیکی حزب در نظر گرفته شود.

3
·        نیاز و گرایش به همپیوندی ـ قبل از همه ـ از سمتگیری کار تئوریکی بر الزامات عملی ساختمان سوسیالیسم و بر کاربست ضرور متدهای مدرن ریاضی، سیبرنتیکی و غیره در عرصه علوم اجتماعی سرچشمه می گیرد.

4
·        در عرصه علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی هرگز نمی توان میان رشته های فلسفی و رشته های علوم منفرد و سیستماتیک و تاریخی حد و مرز دقیقی رسم کرد و یا میان آنها دیوار چین کشید.

5
·         علاوه بر این، توسعه علمی مدرن در انقلاب علمی ـ فنی و در ساختمان سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته به طرق متنوع نشاندهنده گرایشات تماس و تقاطع میان علوم طبیعی، علوم فنی و علوم اجتماعی است که مثلا از نقطه نظر فلسفی ـ جهان بینانه، فلسفی ـ سوسیولوژیکی و فلسفی ـ متدئولوژیکی اهمیت بزرگی کسب کرده است.

6
·        پیوند خاص انقلاب علمی ـ فنی با انقلاب سوسیالیستی برای علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی در کشورهای سوسیالیستی سلسله ای از وظایف نوین پدید آورده است که برای توسعه شان اهمیت تعیین کننده دارند:

الف
·        اولا گرایشات تعیین کننده ای پدید می آیند که به نحوی از انحاء، شامل کلیه علوم اجتماعی می شوند:

1
·        توسعه و تبدیل علوم اجتماعی به نیروی مولده بیواسطه، بویژه توسعه و تبدیل آنها به علوم پیش بینی، برنامه ریزی و اداره جامعه سوسیالیستی و همچنین توسعه و تبدیل آنها به علوم کومونیکاتیو (هماندیشی) و اطلاعاتی.

2
·        این گرایشات برای خصلت علوم اجتماعی و برای سیستم آنها ـ بمثابه کل ـ از اهمیت عظیمی برخوردارند.

3

·        «امروز، طرح علمی و یکپارچه ای که همه بخش های تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی را در برگیرد و پیش بینی توسعه کامل فرماسیون اجتماعی سوسیالیستی بر پایه اقتصادی، سیاسی و  ایده ئولوژیکی اش، ضرورت مبرم دارد.

4
·        این امر برای آموزش کلی مارکسیسم نتایج تعیین کننده ای به دنبال خواهد داشت.

5
·        خصلت فراگیر و عام مارکسیسم ـ لنینیسم در مرحله عالی تر و بغرنجتر خودنمائی می کند.

6
·        بخش های مختلف مارکسیسم ـ لنینیسم باید بطور یکپارچه و بی خلل توسعه یابند تا بتوان طرح های سیستمی پیش بینانه ی مستدل برای تحول برنامه ریزی شده ی سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته درافکند.

7
·        این امر برای حل مسائل رهبری و سازمانی که با برنامه ریزی و اداره روند کلی جامعه و همچنین با انقلاب علمی ـ فنی در پیوندند، اهمیت خاصی دارد.»
·        (ویلی اولبریشت)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر