پروفسور گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
·
حرکت و تغییر ـ بمثابه شیوه هستی ماده ـ در رابطه با تفاوت به
دو معنی زیر است:
الف
·
به معنی امحا و ایجاد مستمر این
تفاوت ها ست.
ب
·
به معنی وساطت تنوع متفاوت در
وحدتی است.
·
وجود تفاوت های عینی ـ واقعی
میان اوبژکت ها، سیستم ها و غیره ی جهان مادی، پیش شرط مهمی برای شناخت واقعیت
عینی توسط انسان ها ست.
1
·
تشخیص هویت و تفاوت اوبژکت ها، سیستم
ها و غیره بخش عمده هر کردوکار معرفتی است.
2
·
اگر بود و نمود (ماهیت و پدیده) یکسان می بودند و میان آندو تفاوتی وجود
نمی داشت، هرعلمی زاید می شد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک نمود
و بود (پدیده و ماهیت) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
شناخت اما به تمیز تفاوت ها
بطورکلی قناعت نمی ورزد، بلکه خصلت ماهوی و یا غیرماهوی، داخلی و یا خارجی تفاوت
ها را مورد پژوهش قرار می دهد.
4
·
در کردوکار معرفتی (شناختین) ـ
بویژه ـ از شناخت تفاوت های هر اوبژکت، به شناخت تضادهای درونی آن، راه گشوده می
شود و ضمنا از دو طریق زیر:
الف
·
از طریق تجزیه اوبژکت واحد
شناخت (موضوع شناخت) به بخش های متضاد آن.
ب
·
از طریق بررسی اجزای متضاد موضوع
شناخت در وحدت و تضادشان.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک آنالیز
و سنتز (تجزیه و تحلیل و ترکیب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
5
·
بسته به اینکه عدم انطباق بر
کدام یک از خواص و یا مشخصات اوبژکت ها مربوط می شود، می توان از تفاوت های زیرین
سخن گفت:
الف
·
تفاوت های داخلی یا خارجی
ب
·
تفاوت های ماهوی یا غیر ماهوی
ت
·
تفاوت های کمی یا کیفی
پ
·
تفاوت در جایگاه، موقعیت (مقام)
ث
·
تفاوت در نظام
ج
·
تفاوت در زمان
ح
·
تفاوت در فرم و یا محتوا
·
مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و
محتوا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
خ
·
تفاوت در ساختار و یا فونکسیون و
غیره
·
مراجعه کنید به تریاد ماده ـ
مکان ـ زمان، دیالک تیک کمیت و کیفیت، دیالک تیک داخلی و خارجی، دیالک تیک پدیده و
ماهیت (نمود و بود)، دیالک تیک ساختار و فونکسیون در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر