۱۴۰۳ خرداد ۴, جمعه

معنای زندگی از دید این و آن (۲۵)

  Bild


تحلیلی

از

شین میم شین

تلاش موجودات برای معاش،

نه تلاش مادی صرف، بلکه دیالک تیکی از تلاش مادی و تلاش فکری است.

ما هنوز از عالم نباتات و جانوران اطلاع دقیقی نداریم.

ولی بیشک تلاش آنها برای معاش،

 سرچشمه توسعه «فگری و معرفتی» آنها ست.

اگر کلاغها قادر به ابزارسازی و شکار با ابزار خودساخته اند،

این لیاقت مادر زادی شان نیست.

این لیاقت در روند تلاش میلیون ها ساله برای معاش

تدریجا تشکیل یافته و در ژن های آنها ذخیره و نسل به نسل منتقل شده است.

 

اگر نباتات به همکاری متقابلا مفید با قارچ ها می پردازند،

مثلا مواد قندی به قارچ ها می دهند و در عوض املاح معدنی از قارچ ها می ستانند و از سیستم مخابراتی غول آسای قارچ ها در زیر زمین برای «همادیشی»  با ریشه های نباتات دیگر بهره برمی گیرند،

از آغاز پیدایش نباتات و قارچ ها نبوده است.

 

در روند توسعه میلیون ها ساله آندو در تلاش برای معاش پدید آمده است.

لیاقت تصور و تفکر و تکلم و زبان 

نتیجه روند مشقت بار تلاش برای معاش بوده است.

خالق حقیقی موجودات، کار است.

در روند کار است که مغز بشر به مثابه ارگان تفکر تشکیل و توسعه می یابد.

انعکاس 

خاصیت اساسی ماده است.

هر تلاش مادی برای معاش، همراه با تلاش فکری برای معاش است.

غریزه حفظ حیات و تلاش برای معاش و حراست از نعمت زندگی، 

زادگاه مادی معنای زندگی است

و

باور به معنامندی زندگی

زادگاه اوپتیمیسم (خوش بینی فلسفی) است.

درست به همین دلیل،

موجودات انگل

عاری از اوپتیمیسم و مملو از پسیمیسم (بدبینی فلسفی) اند.

 

این اما هنوز و هرگز تنها دلیل تمایلات اوپتیمیستی و پسیمیستی نیست.

خود دیالک تیک اوپتیمیسم و پسیمیسم 

(دیالک تیک خوش بینی و بدبینی، تجلیل حیات و تحقیر حیات)

نیز

 انعکاس طبقاتی تلاش برای معاش است.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر