۱۴۰۳ خرداد ۲, چهارشنبه

معنای زندگی از دید این و آن (۲۴)

  Bild


تحلیلی

از

شین میم شین

همانطور که ذکرش گذشت،
حفظ حیات (زندگی) مقدم بر تعیین معنا برای حیات (زندگی) است.

دیالک تیک همزیستی و همستیزی (دیالک تیک صلح و ستیز) حاکم میان موجودات 

(از میکرو موجود تا نبات و جانور و بشر)

 نیز مبتنی بر اصل حفظ حیات است.

یعنی

مبتنی بر واقعیت بخشیدن و معنا بخشیدن  به زندگی است.

یعنی

جنگ و صلح

 برای بقا (حفظ حیات و امکان پذیرسازی حیات و معنا بخشیدن به حیات خویشتن و خانواده خویش و طایفه و قبیله و طبقه و همبود خویش) است.

یعنی

جنگ و صلح

علل معیشتی ـ مادی تعیین کننده دارند.

درک ماتریالیستی هستی به طور کلی (درک ماتریالیستی طبیعت، جامعه و تفکر)

همین است.


همانطور که ذکرش گذشت،

حفظ حیات موجودات

به طور طبیعی و غریزی

تضمین می شود.

هر موجودی به محض «تولد» طبیعتا و غریزتا، «آب و نان» می طلبد.

مثلا دنبال پستان مادر می گردد و حتی کورکورانه پستان مادر را می یابد و شیر می نوشد تا حفظ حیات را تضمین کند.

  از این بابت، میان موجودات مختلف و بشر فرقی  وجود ندارد.

ای بسا جوجه های پرندگان 

که

 به طمع تغذیه کافی و بی وقفه و بی رقابت، 

خواهران و برادران ضعیف تر خود 

را

از آشیانه به پایین می اندازند تا طعمه درندگان شوند.

مادران و پدران شان 

هم

می دانند و چه بسا تماشا می کنند.

حتما به خاطر می آورند که خودشان هم چنین کرده اند.

«برادرکشی» مطروحه در کتب مقدس (تورات و انجیل و قران)

هم

ریشه معیشتی ـ مادی دارد و نه ریشه اخلاقی (هابیلی ـ قابیلی و یا خیری ـ شری.)

حریف با طرد و تخریب و ترور خواهر و برادر خود،

حیات فردی و طایفه ای و طبقاتی خود را تضمین می کند و بدان معنا می بخشد.

یعنی

صلح و جنگ میان موجودات و جوامع

برای نان است و نه برای «جان» مثلا برای دین و ایمان.

تولید و بازتولید (زاد و ولد)

نیز

برای تضمین حیات و معنا بخشیدن به حیات است

و

در تحلیل نهایی

از معبر دیالک تیک جنگ و صلح با طبیعت می گذرد.

چه طبیعت اول و چه طبیعت ثانی (جامعه).

  «دین و ایمان و جان وزبان و علامات و اشارات و کنایات)

از طبیعت اول به طبیعت دوم (جامعه بشری) آمده اند و در جامعه بشری توسعه غول آسا سافته اند.

برای اینکه تولید معیشتی ـ مادی به تنهایی صورت نمی گیرد و نمی تواند هم صورت گیرد:

تولید مادی با تولید «فکری» توأم است.

فرق هم نمی کند که موجود، نبات و جانور باشد و یا بشر.

زبان نباتات و مورچه ها و ملخ ها و گرگ ها و سگ ها و گربه ها و پرنده ها و لیاقت های کومونیکاتیو (هماندیشی) آنها

نتیجه تکامل میلیون ها ساله اند.

نتیجه تلاش برای معاش (ممد مسعود) اند.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر