۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۴, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۲۴۴)

     

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ ۚ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ﴾
[ آل عمران: ۱۵۲]

خدا به وعده‌اى كه با شما نهاده بود وفا كرد، آنگاه كه به اذن او دشمن را مى‌كشتيد. و چون غنيمتى را كه هواى آن را در سر داشتيد به شما نشان داد، سستى كرديد و در آن امر به منازعه پرداختيد و عصيان ورزيديد. بعضى خواستار دنيا شديد و بعضى خواستار آخرت. سپس تا شما را به بلايى مبتلا كند به هزيمت واداشت. اينك شما را ببخشود كه او را به مؤمنان بخشايشى است.

کریم

در این آیه

به افشاگری مجاهدین فی سبیل الدرهم و فی سبیل الدینار دست می زند:

مجاهدین 

  غارت غنایم دشمن را بر جهاد ترجیح می دهند.

این هنوز چیزی نیست.

چیز این است که مجاهدین بر سر غارت غنایم به نزاع با یکدیگر می پردازند.

در نتیجه شکست می خورند و پا به فرار می گذارند.

این هم هنوز چیزی نیست.

چیز این است که کریم

جهاد و سرنوشت جهاد را به گردن خدا می اندازد:

۱

خدا به وعده‌اى كه با شما نهاده بود وفا كرد، آنگاه كه به اذن او دشمن را مى‌كشتيد. 

کشتار دشمن مسلزم اذن الله است.

بین الله و بندگان عهدی بسته شده و الله به عهد منعقده وفا کرده است.

پس کشتار دشمن نه نتیجه جنگ و جانبازی مسلمین،

بلکه نتیجه وفای الله به عهد منعقده است.

۲

 و چون غنيمتى را كه هواى آن را در سر داشتيد به شما نشان داد، سستى كرديد و در آن امر به منازعه پرداختيد و عصيان ورزيديد.

الله غنایم را به مجاهدین نشان می دهد و گرنه خودشان نمی دیدند.

دیدن عنایم همان و سستی در جهاد و منازعه با همدیگر همان.

ایمان اعلی به همین می گویند.


۳

 بعضى خواستار دنيا شديد و بعضى خواستار آخرت. 

مجاهدین بدین طریق به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

دسته ای دنیاپرست می شوند و دسته دیگر اخراپرست.

 

۴

سپس تا شما را به بلايى مبتلا كند به هزيمت واداشت.

الله

عصبانی می شود و مجاهدین را بدون استثناء مبتلا به بلا می کند.

در نتیجه مجبور به عقب نشینی می شوند.

 

۵

اينك شما را ببخشود كه او را به مؤمنان بخشايشى است.

اکنون اما به عوض بلا، دست به بخشش می زند.

چون کسب و کارش نه انزال بلا، بلکه بخشایش است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر