۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه

وجود و شعور (۲۴)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه 
   

۲۶۵

·    ضمنا باید در نظر داشت که دوئالیسم (توازی گرایی (پاراللیسم) پسیکوفیزیولوژیکی) در روان شناسی تجربی جدیدالتأسیس، در مقایسه با فلسفه دکارت،  حاوی معنای کاملا دیگری است.

·    حاوی معنای به مراتب ارتجاعی تری است.

 

۲۶۶

·    این، به ویژه شامل حال بررسی هایی می شود که به قرار دادن فونکسیون های روانی در پیوند با ساختار سلولی مغز می انجامند.

·    (مثلا در اثار مونک  و و دیگر نمایندگان به اصطلاح پسیکومورفولوژیسم)

 

۲۶۷

·    اگر فلسفه دکارت را در دورنمای تاریخی اش در نظر بگیریم، کشف گرایشات پیشرفتگرای آن که دوئآلیسم او با این گرایشات در رابطه بوده اند، دشوار نیست.

 

۲۶۸

·    دکارت عدتا می کوشید تا فونکسیون های روانی را به میزانی که در زمان او امکان پذیر بود، در رابطه با مؤثریت قانونمندی های طبیعی ببیند.

 

۲۶۹

·    دوئالیسم دکارت، بیانگر فلسفی این نکته بوده است که پیوند موفقیت آمیز این گرایشات با توجه به سطح توسعه علوم طبیعی در آن زمان، امکان ناپذیر بوده است.

 

۲۷۰

·    دوئالیسم در پسیکولوژی (روان شناسی) و فیزیولوژی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰،  اما معنای کاملا دیگری کسب می کند.

 

۲۷۱

·    دوئالیسم در این سال ها، توجیه نسبی خود را (با توجه به سطح توسعه نایله علوم و با توجه به امکانات نوین شناخت علمی)، از دست می دهد و محتوای اگنوستیسیستی (ندانم گرایی گرایانه) همواره آشکارتری کسب می کند:

 

۲۷۲

·    تأیید تنوع فونکسیون های روانی و کلیه فونکسیون های دیگر ارگانیسم (اندام)،  جای خود را به ادعای زیر می دهد:

·    به این ادعا که پیوندها و تأثیرات متقابل این فونکسیون ها (کارگردها) اصولا غیرقابل شناخت اند.

 

۲۷۳

·    مهمترین مسئله جهان بینانه تفکر فلسفی علمی غیرقابل حل جا زده می شود.

·    به مثابه مسئله ای جا زده می شود که در ورای شناخت علمی قرار دارد.

 

 ۲۷۴


چارلز شرینگتون

(۱۸۵۷ ـ ۱۹۵۲)

 نویروفیزیولوگ بریتانیایی

 

·    این موضع اگنوستیسیستی بارزتر از همه در آثار چارلز  شرینگتون نمودار می گردد.

·    (چارلز شرینگتون، «انسان و طبیعتش»، کامبریج، مطبوعات دانشگاهی، ۱۹۴۶)

 

۲۷۵

·    دوئالیسم چارلز شرینگتون در اثار قبلی او نیز مطرح می شود.

·    به ویژه در اثر او تحت عنوان «مغز و مکانیسم آن»، کامبریج، مطبوعات دانشگاهی، ۱۹۳۴)

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر