۱۴۰۲ شهریور ۱۶, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تفاوت (۱)


 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

    

۱

·      تفاوت به رابطه مبتنی بر عدم انطباق میان اوبژکت های مادی و یا فکری به لحاظ خواص و مشخصات معین اطلاق می شود.

 

۲

·      مفهوم تفاوت در فلسفه مارکسیستی در پبوند تنگاتنگ با مفهوم هویت دیالک تیکی مشخص قرار دارد.

 

·      مراجعه کنید به هویت  

 

هویت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6245

 

۳

·      هر اوبژکت، سیستم و غیره، به عنوان اوبژکت، سیستم و غیره نسبتا ثابت، به مثابه اوبژکتی که دستخوش تغییر است، با خودش یکسان است.

·      یعنی هویت (چیستائی) خود را حفظ می کند.

·      اما در عین حال درجریان حرکت و تغییر خود و همچنین به دلیل ساختار بغرنج خود، نشاندهنده تعین های متفاوت است.

 

۴

·      بنابرین، هر اوبژکت، سیستم و غیره  وحدتی است از هویت و تفاوت.

(یعنی هر اوبژکتی مادی و فکری

دیالک تیکی از هویت و تفاوت است.

مترجم)

 

۵

·      ماده متحرک را نمی توان جوهری مطلق، تغییر ناپذیر و عاری از تفاوت تلقی کرد.

 

۶

·      نمی توان ادعا کرد که ماده متحرک به مثابه جوهر تغییرناپذیر و مطلق تفاوت ها را بعدها پدید می آورد.

 

۷

·      ماده تنها به مثابه تنوع لایتناهی فرم های وجودی، فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های تکاملی (توسعه ای) کمی و کیفی متفاوت خود وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد.

 

۸

·      لنین در رابطه با این مسئله، به اصطلاح هگلی «پیدایش ذاتی تفاوت ها»  اشاره می کند و آن را به مثابه نکات زیر تلقی می کند:

 

الف

·      پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی اوولوسیون»

 

·      مراجعه کنید به اوولوسیون  

 

اوولوسیون

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11533

 

پایان

 

ب

·      پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی مبارزه میان تفاوت ها»

 

پ

·      تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی قطبیت»

·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۸۹)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر