۱۴۰۲ مهر ۳, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تفکر تاریخی (جهانتصویر تاریخی) (۳)

 

 

پروفسور دکتر هانس کورتوم

پروفسور دکتر وینفرید شرودر

برگردان

 شین میم شین

 

 پروفسور دکتر وینفرید شرودر

استاد دانشگاه فیلیپ ماربورگ آلمان

تخصص

در

 فلسفه آنتیک (جهان باستان کلاسیک)

عصر جدید آغازین

روشنگری

متافیزیک،

مذهبفلسفه

فلسفه عملی

تاریخ مفاهیم

آثار:

نیهلیسم اخلاقی

منشائات آته ئیسم

 

تفکر تاریخی رنسانس

 

۱

·    هومانیسم رنسانس اگر چه  به دلیل وضع آنتروپوسانترالیستی (قرار دادن انسان در کانون قضایا) خود به تفکر تئوسانترالیستی (قرار دادن خدا در کانون قضایا)  فلسفه تاریخ مسیحیت پشت می کند، ولی به سبب مواضع بورژوائی سست رنسانس، قادر به گشودن دورنمای مطمئن برای پیشرفت تاریخی نمی شود.

 

۲

·    تفکر تاریخی رنسانس، تئوری دایره وار تاریخ رایج در آنتیک (جهان باستان کلاسیک)  را مرجع خود قرار می دهد.

 

۳

·    ضرورت تاریخی قرون وسطی را درک نمی کند.

 

۴

·    قرون وسطی را به مثابه فروپاشی سطح زندگی نایله در آنتیک تلقی می کند.

 

۵

·    در رنسانس، مشیت الهی به وسیله همگرائی و حکم سرنوشت جایگزین می شود.

 

۶

·    این عقیده رواج می یابد که گویا چرخش چرخ بخت هر آنچه را که حاصل آمده، دو باره نابود می سازد.

 

۷

·    برگشت به آنتیک (جهان باستان کلاسیک) به مثابه سطح عالی اعتلای فکری قلمداد می شود و از خطر سقوط مجدد به بربریت و انسانیت زدائی مرتب سخن می رود.

 

۸

ورنر کراوس

(۱۹۰۰ ـ ۱۹۷۶)

رومانیست آلمانی

 استاد دانشگاه ماربورگ

متخصص جنبش روشنگری

مبارز مقاومت ضد فاشیستی بر ضد ناسونال ـ سوسیالیسم

مؤلف آثار بیشمار:

تئوری ادبیات

 فلسفه

 سیاست

ادبیات اسپانیائی، ایتالیائی و فرانسوی در دوره حکومت مطلقه

روشنگری فرانسه

روشنگری اسپانیا، پرتقال، آمریکای لاتین

تاریخ ادبی رسالت تاریخی

مسائل مقدماتی علوم ادبی

زبانشناسی و تاریخ واژه ها

 

·    به قول ورنر کراوس، «تئوری حرکت دایره وار استوئیستی مبتنی بر  آتش جهانی و تولد مجدد با این حالت روحی، حد اعلای انطباق را دارد.»

 

۹

·    تنها با ترقی اقتصادی تضمین شده بورژوازی در دامن نظام فئودالی ـ کاستی، شالوده پیدایش تئوری پیشرفت  به وجود می آید.

 

۱۰

·    تئوری پیشرفت با اهمیت اقتصادی روز افزون صنایع دستی و فن (تکنیک) توسعه می یابد و خدمت مهمی در غلبه بر نظریه قرون وسطائی ـ اسکولاستیکی راجع به علم ادا می کند.

 

۱۱

·    نظریه قرون وسطائی ـ اسکولاستیکی راجع به علم، نقطه نظرات زیر را نمایندگی می کرد:

 

الف

·    تنها عرصه نظری ـ اسپه کولاتیو (مبتنی بر گمانورزی) را برای علم مجاز می شمرد.

 

ب

·     هرگونه نزدیکی علم به عرصه تولید مادی را بر پایه پیشداوری های فئودالی سد می کرد.

 

پ

·    کسب دانش را به پذیرش صرف معارف به میراث مانده از آنتیک (جهان باستان کلاسیک) محدود می کرد.

 

ت

·    بر اصل اوتوریته (سلسله مراتب کلیسائی) متکی بوده است.

 

۱۲

·    علوم مدرن مبتنی بر وحدت تئوری و پراتیک و فلسفه عصر جدید که به پیریزی علوم مدرن خدمت می کند، با پیوند دادن اسلوبی (متدیک) روشنفکرانه به دانش تجربی روزافزون حاصل از پراتیک تولیدی به این نتیجه می رسد که آنتیک در مرحله آغازین تلاش های علمی انسانی قرار داشته و عصر حاضر به دلیل گنجینه علمی روزافزونش باید برتر از آن باشد.

 

۱۳

فرانسیس بیکن

 (۱۵۶۱ ـ ۱۶۲۶)

فیلسوف و دولتمرد انگلیسی

مؤسس امپیریسم ماتریالیستی

 

·    منادی این نظر، فرانسیس بیکن و دکارت بوده اند.

 

۱۴

بلز پاسکال

(۱۶۲۳ ـ ۱۶۶۲)

ریاضی‌دان

 فیزیکدان

فیلسوف فرانسوی که در سال‌های پایانی عمر کوتاه‌اش به الهیات روی آورد.

 

·    پاسکال جوان این نظر را در مقایسه بنی نوع بشر با فردی نامیرا که با افزایش سن و سالش تجارب هر چه بیشتری را پس انداز می کند، نشان می دهد و اعلام می کند که آنتیک در حقیقت ایام کودکی بشریت بوده و به ناحق، نقطه اوج توسعه و تکامل جامعه بشری قلمداد می شود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر