شین میم شین
باب دوم
در احسان
حکایت هفدهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۹ ـ ۷۰)
۱
شنیدم که طی، در زمان رسول
نکردند منشور ایمان قبول
فرستاد لشکر بشیر نذیر
گرفتند از ایشان، گروهی اسیر
بفرمود کشتن به شمشیر کین
که ناپاک بودند و ناپاکدین
معنی تحت اللفظی:
طایفه حاتم طایی
اسلام
را
قبول نکردند.
رسول اکرم
لشکری برای اسیر کردن گروهی از آنان فرستاد.
بعد دستور قتل شان را صادر کرد.
چون کثیف بودند و دین شان هم کثیف بود.
سعدی
در این بند شعر،
باور عقیدتی
را
معیار تمیز پاک از ناپاک قرار می دهد
و
حتی
عقاید مردم
را
به پاک و ناپاک (آلوده)
طبقه بندی می کند.
این بند از شعر سعدی
آدمی را بی اختیار یاد نظرات فاشیست ها راجع به کمونیست ها می اندازد
و
هنوز هم در میان آلمانی ها اصطلاح «کمونیست کثیف» رواج دارد، که احتمالا میراث فاشیسم آلمان است.
ظاهرا
طایفه حاتم طائی
اسلام را نمی پذیرند و پیامبر برای تحمیل دین به آنها، لشکر کشی می کند و گروهی از آن طایفه را به اسارت می گیرد.
لا اکراه فی دین؟
سعدی اکنون طایفه طی را ناپاک و نجس تلقی می کند.
چرا؟
چون دین نا پاکی دارند.
مگر بنی آدم اعضای یکدیگر نبودند؟
مگر همه از یک گوهر نبودند؟
ادامه دارد.
انگلس بهترین تعریف را از جهان بینی ارائه داده است:
پاسخحذفمعیار مطمئن برای تعیین جهان بینی
طرز حل مسئله اساسی فلسفه است:
هر کس ماده و یا وحود را مقدم بر روح و یا شعور بداند
جهان بینی اش
ماتریالیستی است.
هر کس روح و یا شعور زل مقدم بر ماده و یا وجود بداند
جهان بینی اش
ایدئالیستی است.
معیار مطمئن برای تعیین جهان بینی:
پاسخحذفانگلس
بهترین معیار برای تعیین جهان بینی را ارائه داده است:
معیار مطمئن برای تعیین جهان بینی
طرز حل مسئله اساسی فلسفه است:
هر کس ماده و یا وحود را مقدم بر روح و یا شعور بداند
جهان بینی اش
ماتریالیستی است.
هر کس روح و یا شعور را مقدم بر ماده و یا وجود بداند
جهان بینی اش
ایدئالیستی است.
پایه و اساس اصلی طرز تفکر و تحلیل هر کس
مبتنی بر جهان بینی او ست