پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
انقلاب علمی و فنی
ادامه
۱۵
· محافل انحصاری حاکم در کشورهای امپریالیستی با گسترش سیستم حاکمیت انحصاری ـ دولتی، خود را با این توسعه (انقلاب علمی و فنی) دمساز می سازند.
· یعنی انقلاب علمی و فنی را برای حفظ (کنسروسازی، ماندگارسازی) سیستم استثمار انسان به وسیله انسان ضمن تهدید مستمر به جنگ به خدمت می گیرند.
۱۶
· این تلاش محافل انحصاری محکوم به شکست است.
۱۷
· این بالضروره (ناگزیر) به تشدید تضادهای درونی حاکمیت سرمایه داری انحصاری منجر می شود.
· (برای درک صحت این پیش بینی باید با دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات تولیدی آشنا شد.
· رشد هر چه بیشتر نیورهای مولده (محتوا) به تنگ تر گشتن مناسبات تولیدی (فرم) برای انها منجر می شود و انفجار سیستم مربوطه را الزامی می سازد. مترجم)
۱۸
· انقلاب علمی و فنی فقط تحت شرایط نظام سوسیالیستی جامعه، شرایط درخور توسعه خود را پیدا می کند.
۱۹
· انقلاب علمی و فنی امکان آن را فراهم می آورد که مولدین سوسیالیستی به طرز پیشرونده ای خود را از کردوکارهای قابل کلیشه سازی آزاد سازند و این کردوکارها را به عهده اگره گات ها (مثلا ربات ها) محول کنند.
· خود را گام به گام از روند تکمیل کالاها خارج سازند و کردوکار تولیدی مستقیم (بی واسطه) بشری را بالاعم از یک عنصر تابع و دمخور تکنولوژی به گشتاور مسلط بر تولید با خصلت علمی ارتقا دهند.
· (مراجعه کنید به مارکس، «گروندریسه»، ۱۹۵۳، ص ۵۹۲.)
۲۰
· پیش شرط انقلاب علمی و فنی، تحولاتی در حوزه علوم طبیعی و علوم فنی است و مستلزم آن استفاده از علوم (به انضمام بسیاری از علوم جامعتی) به مثابه نیروهای مولده در درهم تندیگی بغرنج شان است..
۲۱
· انقلاب علمی و فنی به تغییر کمی ساختار تولید و جایگاه انسان در روند تولید منجر می شود.
۲۲
· بدین طریق، شرایط عینی لازم برای آن پدید می آید که تحت رهبری طبقه کارگر، به مثابه نیروی اجتماعی تعیین کننده این تحول، شخصیت های آزاد و به طور همه جانبه آموزش دیده و پرورش یافته جامعه سوسیالیستی بر طبق انسانتصویر مارکسیسم ـ لنینیسم بتوانند توسعه یابند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر