پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
انقلاب علمی و فنی
ادامه
۷
· انقلاب علمی و فنی در کل سیستم نیروهای مولده به تغییر محتوای کار در کلیه عرصه های حیات جامعتی منجر می شود.
۸
· سطح معارف علمی و فن امکان آن را فراهم می آورد که کلیه عملیات (اوپراسیون) کردوکار انسانی به انضمام کلیه فونکسیون های تنظیمی که قابل کلیشه بندی و در نتیجه قابل جمعبندی آلگوریتمیکی اند، در اختیار اگره گات ها قرار داده شوند.
۹
· این امکانات بر طبق معاییر اقتصادی ـ اجتماعی سوسیالیسم و یا کاپیتالیسم به انحای کیفیتا متفاوتی واقعیت می یابند.
· مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت (بالقوه و بالفعل)
واقعیت
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4582
پایان
۱۰
· این روندها در کشورهای کاپیتالیستی به پیامدهای زیر منجر می شوند:
الف
· به کاهش سهم کار خلاق اکثریت زحمتکشان
ب
· به عدم امنیت و اطمینان آنان
پ
· به جدایی (ایزولاسیون) روز افزون کار تولیدی («آزادسازی تکنولوژیکی»)
۱۱
· این روندها اما در کشورهای سوسیالیستی به پیامدهای زیر منجر می شوند:
الف
· به روی آوردن هر چه بهتر طبقه کارگر به تدارکات تکمیلی خلاق
ب
· به انفصال اکتیو و آگاهانه طبقه کارگر از روندهای تکمیلی بی واسطه
پ
· به غلبه تدریجی بر تفاوت کارگران جسمی و کارگران فکری
۱۲
· انقلاب علمی و فنی قبل از همه در کشورهای صنعتی پیشرفته که به درجه عالی مولدیت رسیده اند، شروع می شود.
۱۳
· کیفیت، سرعت و مؤثریت انقلاب علمی و فنی، تعیین کننده ی پایان مسابقه اقتصادی میان سوسیالیسم و کاپیتالیسم خواهد بود.
۱۴
· دینامیک (پویایی) و میزان این روند در کشورهای خیلی پیشرفته به طور عینی (عینا) به فرم های نوین و عالی تر تولید جامعتی و به روابط اقتصادی تنگاتنگ بین المللی منجر خواهد شد.
(صحت این پیش بینی مارکسیستی اکنون به وضوح اثبات می شود:
جمهوری خلق چین از خیلی نظرها جلوتر از پیشرفته ترین کشورهای سرمایه داری گشته است.
مثلا در زمینه هوش مصنوعی، کامپیوتر کوانتومی و غیره. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر