۱۴۰۰ فروردین ۲۱, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۴۴۰)

خوداندیشی

شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۵ ـ ۴۶)

بخش اول

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
 

۱

کسی را که بینی ز حق بر کران

منه با وی، ای خواجه، حق در میان

 

معنی تحت اللفظی:

با کسی که از حق فاصله گرفته، از حق دم مزن.

 

سعدی

 در این بیت شعر،

دیالک تیک روشنگری

را

به شکل دیالک تیک حق پرستی و حق شنوی

بسط و تعمیم می دهد

و کسانی را که میانه خوبی با حق ندارند از شنیدن حق محروم می سازد.

این رهنمود نهائی سعدی است:

هر کس گمراه باشد، نباید هدایت شود.

 

تنها کسانی را باید هدایت کرد که حق پرست و درستکار باشند.

 

روشنگری نباید وسیله ای برای ابلاغ حقیقت و تغییر و تصحیح گمراهان باشد.

 

روشنگری نباید هدفمند باشد.

 

دیالک تیک روشنگری

یعنی

دیالک تیک انتقاد از خود و انتقاد اجتماعی (انتقاد از جامعه و همنوع)

 

یعنی

 روشنگری

در آن واحد

هم

به

نفع خود روشنگر است

و

هم

به نفع همنوع و جامعه.

 

چون

نقد همنوع و جامعه

ضمنا

با

نقد خویشتن و امثال خویشتن توأم است.

 

بدون هماندیشی

تفکر محال است:

مطالعه کتابی، مقاله ای، بررسی اندیشه ای، تحلیل شعری و غیره

هم

نوعی هماندیشی با نویسنده و اشعر و صاحب نظر

است.

 

در ایده ئولوژی فئودالی

اما

  روشنگری

مذموم تلقی می شود.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر