پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر
مانفرد اشتارکه
برگردان
بنه دیکتوس اسپینوزا
(۱۶۳۲ ـ ۱۶۷۷)
فیلسوف هلندی
مؤسس راسیونالیسم و انتقاد مدرن از انجیل.
نماینده راسیونالیسم ماتریالیستی
جهان بینی او پانته ئیستی است.
۸
· اسپینوزا در اتیک خود، انسانها را به مثابه موجودات طبیعی در نظر می گیرد و نه به مثابه موجوداتی که به قول دکارت، به وسیله خرد فکری رهبری می شوند.
· مراجعه کنید به اتیک (اخلاق)
اتیک
(اخلاق)
https://hadgarie.blogspot.com/2020/12/blog-post_981.html
۹
· عرصه های تأثیر اتیک به نظر اسپینوزا امیال و علایق بشری اند.
۱۰
· اسپینوزا سه حس اساسی را فرضیه بندی می کند:
· عشق، هوس و درد، که هر سه در غریزه حفظ نفس ریشه دارند.
۱۱
· عمل خیر، به نظر او، عملی است که طبیعت انسانی ما، ما را به انجامش وامی دارد.
۱۲
· به نظر اسپینوزا عشق و عقل، تا زمانی که از قدرت برابر برخوردار باشند، برابرحقوق اند.
۱۳
· زیرا اگر آندو قدرت تحقق بخشیدن به خود را داشته باشند، واقعی می شوند، طبیعی می شوند، از دید اسپینوزا الهی، مقدس و بی چون و چرا می شوند.
۱۴
· معنای به کلی غیرمذهبی پانته ئیسم اسپینوزا همین جا به وضوح عیان می گردد.
۱۵
· در اتیک اسپینوزا، خرد خادم علایق و امیال بشری است.
۱۶
· زیرا خرد خود تنها، به شرط شکوفائی همگون علایق و امیال می تواند به طور کامل قوام یابد.
۱۷
· انسان اما بدون نقش انتظام بخش خرد، تحت سلطه خطرناک امیال قرار می گیرد.
۱۸
· خرد به شناخت امیال نایل می آید و آنها را مهارپذیر می سازد.
۱۹
· شناخت قوانین طبیعی هرچه روشنتر و واضحتر و درک انسان از قوانین طبیعی هرچه ژرفتر باشد، به همان اندازه آزادی او برای واقعیت بخشی به (رئالیزاسیون) ماهیت خویش وسیعتر خواهد شد.
۲۰
· اسپینوزا به دترمینیته (تعین) علی (علت و معلولی) بی چون و چرای اراده باور دارد.
۲۱
· او در متافیزیک خود، مبارزه بر ضد ایدئولوژی فئودالی ـ روحانی را ادامه می دهد.
۲۲
· در آموزه جوهر و دترمینیسم اسپینوزا، خدمات ماهیتا ماتریالیستی و آته ئیستی او نمایان می گردد.
دترمینیسم
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر