۱۴۰۰ فروردین ۲۱, شنبه

درنگی در حکایاتی از احسان طبری (۱۱)

سه نوع تنبور کاسه‌ای، گلویی‌دار و چمنی

https://www.youtube.com/watch?v=JU5dnIkBL_w

 درنگی

از

میم حجری 
 

۶

بوزینه و تنبور

(عنتر و آلت موسیقی شبیه سه تار)

 

بوزینه ای

چنگ در تنبور زد.

از آن بانگی کژآهنگ برخاست.

برآشفت و گفت:

«دیروز که رامشگر تو را می نواخت، چنین ناخوش، غریو برنمی آوردی!»

 

تنبور گفت:

«از من مرنج.

زیرا نوای من با نوازنده سازگار است.»

 

طبری

در این حکایت

دیالک تیک سه عضوی سیستم ـ ساختار ـ فونکسیون

را

به

شکل دیالک تیک بوزینه و تنبور

از

سویی

و

به

شکل دیالک تیک رامشگر و تنبور

از

سوی دیگر

و

به شکل دیالک تیک تنبور و نوا

از

دیگر سو

بسط و تعمیم می دهد

تا

اندرز و اندیشه خود

را

ابلاغ کند.

 

ضعف سران حزب توده

که

بهترین اعضای جامعه بوده اند،

بیگانگی با تفکر مفهومی و مفاهیم فلسفی ـ علمی (مارکسیستی ـ لنینیستی)

بوده است و است و خواهد بود.

 

به همین دلیل

طبری عاجز از حل مسئله ای است که طرح کرده است:

 

تنبور گفت:

«از من مرنج.

زیرا نوای من با نوازنده سازگار است.»

 

 مدعیان متنوع نمایندگی حزب توده

بدترین مخالفان روشنگری علمی و انقلابی اند.

این جماعت

از

آموزش تئوری علمی و انقلابی

بیزارند.

چه رسد به اشاعه آن.

 

بدون استفاده از شناخت افزارهای دیالک تیکی 

نمی توان مسئله ای را درک کرد و توضیح داد.

ما این مسئله مطروحه توسط طبری

را

حل می کنیم

تا

ضمنا

تفکر مفهومی

را

تمرین کرده باشیم:

 

الف

 

بوزینه

سیستمی

(جانوری)

با

ساختار معینی

است

و

به

همین دلیل

از عهده انجام فونکسیون های معینی

مثلا

جیغ و ویغ و نعره و جنگ و شکار و غیره

برمی آید

و

نه

از عهده تنبور نوازی.

 

ب

 

رامشگر

هم

سیستم سوبژکتیوی

(آدمی، سوبژکتی)

با

ساختار معینی

(با مغز و دست و روح و روان و غیره معینی)

است

و

لیاقت تنبور نوازی را می تواند کسب کند.

 

پ

تنبور

هم

سیستم معینی

است

و

بسته به ساختارش

برای تولید آهنگ های معینی مناسب است.

 

ادعای زیر طبری:

 

تنبور گفت:

«از من مرنج.

زیرا نوای من با نوازنده سازگار است»

ادعایی سست و بی پایه است:

اولا

تنبور

آلت و اوبژکت موسیقی

است

یعنی

بنا بر ساختارش

برای تولید آهنگ های متنوع

 مناسب است.

 

ثانیا

تنبور فاقد نوای کذایی سازگار با نوازنده است.

از همین تنبور بسته به بضاعت و لیاقت هنری رامشگران مختلف

می توان نواهای متنوعی تولید کرد.

نوای کژآهنگ بوزینه هم یکی از همین نواهای متنوع است.

 

پایان

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر