۱۳۹۷ شهریور ۲۰, سه‌شنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۷۴۴)


جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
نیچه خاتم الفلاسفه بورژوازی واپسین ( امپریالیسم) است.
 
 زن هنوز قادر به دوستي نيست
 زنانَ گربه، پرنده يا در بهترين حالت گاو باقي مانده اند.
  نیچه

۱
نیچه فیلسوف فاشیسم است.

۲
نیچه مؤسس خردستیزی و اخلاق ستیزی (نیهلیسم اخلاقی) است.

۳
موضوع مهم لاطائلات نیچه
جامعه ستیزی
مذهب ستیزی
پرولتاریا ستیزی
علم ستیزی
مارکسیسم ستیزی
توده ستیزی،
زندگی ستیزی و مرگ ستایی (نیهلیسم نظری و عملی)
زن ستیزی
است.

۴
اندرز معروف نیچه عبارت است از
وقتی نزد معشوقه ات می روی
شلاق را فراموش مکن.

۵
سؤال از این دیوانه سادیست این است که وقتی نزد کسان دیگری می رویم
به عوض شلاق
چه باید با خود ببریم؟
تأملی در زمینه اعدام

۱
اعدام از دیرباز
توسط هر ننه قمری محکوم می شود
ولی کسی به دلایل و علل رواج اعدام نمی اندیشد.

۲
راستی دلیل اعدام اعضای جامعه
در فرم های متنوع
از جنگ تا ترور
از دار تا تیرباران
از سنگسار تا انفجار و انتحار
چیست؟

۳
پشت سر این پراتیک (عمل)
کدامین تئوری ( نظریه و نظر) کمین کرده است؟
 
هموار سازان راه حکومت مرده های هفتصد کفن پوسانده بر زنده های خرد زدایی شده

۱
شرم کردن خصیصه ای انقلابی است.

۲
لاشخوران مرتجع
عاجز از شرم کردن اند.

۳
در نهایت بی شرمی
شیرخواره ی ناقص العقلی
را
شیر می کنند و به جنگ شیران می فرستند،
بعد
از شیرخوراه مرده
شیرآهنکوهمرد
می سازند
تا شیرخواره های بیشمار مردم را شیر کنند و به جنگ شیران بفرستند
و
انقلاب بورژوایی جوان را به بحران کشند و سرنگون سازند

۴
بدین طریق زمینه لازم برای روی کار امدن مرده های هفتصد کفن پوسانده هموار می گردد.

۵
طرفه این است که شعرای لاشور
شیره حیات انگلی خود را
تا آخرین قطره اش می مکند.
بی آنکه شرم کنند

بی طبقه ها
در جامعه
کسانی اند که در تولید مایحتاج جامعه
جایگاه معینی ندارند.

۱
اینها را می توان در مفهوم لومپن پرولتاریا تجرید کرد.

۲
حزب کمونیسم کارگری
حزب لومپن پرولتاریا ست.

۳
اعضای لومپن پرولتاریا کیانند؟
 
تأملی در مفهوم مرگ

مرگ اصلا وجود ندارد
هیچ چیز فنا نمی شود
بلکه تغیر می خورد.
حریف

۱
راستی مفاهیم حیات و ممات به چه معنی اند؟

۲
حیات چیست؟

۳
ممات چیست؟

۴
مولانا
در قرون وسطی
دیالک تیک حیات و ممات را
به طرز دیالک تیکی ستایش انگیز و همزمان حیرت انگیزی
توسعه می دهد:
 
از جمادی مردم و نامی شدم.

۱
این بهترین و علمی ترین تبیین دیالک تیک حیات و ممات است:
ممات در جمادیت و حیات در نباتیت

۲
این طرز تبیین دیالک تیکی تغییر است که حریف مطرح کرده است.

۲
این به معنی تحول از حالتی به حالت دیگری است

۳
این به معنی تغییر فرم ماده است.
اینبدان معنی است که عروس لایزال ماده
لباس و کفش و جوراب و رنگ و آرایش و غیره (فرم) عوض می کند.

۴
برای درک محتوای این مصراع شعر مولانا
باید پرسید:
جماد چیست؟

۵
ماده (واقعیت عینی) در سه فرم (فرم های فیزیکی سه گانه اگره گات) وجود دارد:

الف
در فرم جامد
مثلا
یخ
سنگ
استخوان
و غیره

ب
در فرم مایع
مثلا
آب
نفت
شیر
مذاب
لعاب

پ
در فرم گاز
مثلا
بخار آب
گار اکسیژن
گاز هیدروژن
گاز ازت (نیتروژن)
گار اشرفی (خنثی، بی خاصیت)
مثلا
گاز هلیوم
نئون
آرگون
و غیره

۶
دلیل و علت وجود این فرم های سه گانه ماده
درجه حرات (دماهای) متنوع و متفاوت و یا درجه فشار متفاوت حاکم بر ماده است.

۷
با تغییر دما و یا فشار
این فرم های سه گانه به یکدیگر تبدیل می شوند:
 
مثال

۱
یخ را حرارت دهیم
مایع و یا آب می شود

۲
مایع را حرارت دهیم
گاز می شود
بخار می شود.

۳
بخار را سرد کنیم
مایع
آب
می شود.

۴
آب را سردکنیم
یخ
می شود
جامد می شود.

۷
اگر گاز را و یا بخار آب را حرارت دهیم
چه می شود؟

۸
بخار را اگر حرارت دهیم
نهایتا
اتمیزه می شود.

۹
بخار آب
مثلا
به اتم های هیدروژن و اکسیژن تجزیه می شود.

۱۰
حالا می توان معنی مصراع شعر مولانا را درک کرد و توضح داد

۱۱
از جمادی مردم و نامی شدم.

الف

۱
ماده در فرم جامد
تحت دمای عظیم
پس از آتشفشان به عنوان مثال
به اتم های نامبرده شده در جدول مندلیف
تجزیه می شود.

۲
یعنی
ساختار (نحوه و نوع پیوند اتم ها) در جمادات
تخریب می شود.

۳
ماده در فرم جامدش
به اتم های متشکله خود تجزیه می شود.

۴
این به معنی پایان جمادیت ماده است.
مرگ از جمادیت است.

ممات یعنی حد و سرحد گذار از جماد به اتم های متنوع

۵
اتم ها اما در طرفة العینی
به نحوه و نوع دیگر ترکیب می شوند.

۶
ساده ترین فرم ترکیب جمادیت بود.

۷
فرم تکامل یافته تر ترکیب اتم ها
فرم نباتی است.

۸
فرم حیاتمند نخستین ماده است.

۹
نامی یعنی نمو کننده
یعنی نبات
یعنی سلول زنده
که آجر اولیه حیات است.

۱۰
گذار از جمادیت به نباتیت مهم ترین تحول کیفی نخستین است.

۱۱
می توان گفت که حیات و ممات
حد و سرحد برای عبور از مرز میان جمادیت و نباتیت اند:

الف
ممات
حدی است که ماده از حالت جماد به حالت نبات قدم می گذارد.
مرز خروج از جمادیت
نفی جمادیت

ب
حیات
نیز حد و سرحدی است:
حد و سرحدی که ماده وارد نباتیت می شود
مرز ورود به نباتیت
اثبات نباتیت

۱۲
دیالک تیک خروج و ورود = دیالک تیک ممات و حیات
بقیه ابیات این شعر مولانا را هم می توان به همین طریق درک کرد و توضیح داد.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر