۱۳۹۷ شهریور ۱۳, سه‌شنبه

پای منبر دکتر مرتضی محیط و پامنبری های او (۹)



مرتضی محیط 
(متولد ۱۳۱۴ در شوشتر خوزستان)
 نویسنده و پژوهشگر  
مقیم کالیفرنیا 
 حوزهٔ فعالیت او بیشتر در زمینهٔ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. 
وی از حامیان جنبش سبز و از مخالفان حملهٔ نظامی به ایران است و آن را با هدف نابودی ایران تحت عنوان دخالت بشردوستانه می‌داند. 
 
یادداشتی بر مفهوم "چپ ملی" در دیدگاه دکتر مرتضی محیط
نویدنو
 
تلخیص، ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور


فرمایشات پامنبری های دکتر مرتضی محیط:
۱
 تعریفی که دکتر محیط از چپ در این برنامه ارائه دادند، 
بسیار کلی و غیر دقیق بود. 
 
حتی اگر این تعریف را به عنوان یک تعریف عمومی برای چپ 
در مفهوم اجتماعی و اقتصادی آن 
بپذیریم، 
به هیچ وجه نمی توان به آن برای یک بحث جدی در حوزه نظری و سیاسی در ادبیات چپ استناد کرد. 
 
 چپ به عنوان طرفداری از دوزخیان زمین و عدالتخواهی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی 
مفهومی است
 که
 بیشتر تداعی کننده نوعی برابری طلبی آرمانخواهانه و سوسیالیسم تخیلی است
 و 
ارتباط معناداری با زیربنای مادی تفکر سوسیالیستی 
یعنی طبقه کارگر، مبارزه طبقاتی، آگاهی طبقاتی، رهبری طبقه کارگر، براندازی جامعه سرمایه داری، دیکتاتوری پرولتاریا و بنای سوسیالیسم ندارد.
 
این تز اول پامنبری های دکتر مرتضی محیط
در رابطه با مواعظ او ست:
 
۲
  تعریفی که دکتر محیط از چپ در این برنامه ارائه دادند، 
بسیار کلی و غیر دقیق بود. 
 
حتی اگر این تعریف را به عنوان یک تعریف عمومی برای چپ 
در مفهوم اجتماعی و اقتصادی آن 
بپذیریم، 
به هیچ وجه نمی توان به آن برای یک بحث جدی در حوزه نظری و سیاسی در ادبیات چپ استناد کرد.
 
پامنبری ها
چنان وانمود می کنند 
که
انگار دکتر مرتضی محیط تئوریسین است
تا
تعاریف او در بحث های جاری 
جدی گرفته شوند و مورد استناد قرار گیرند.
 
این 
اما
قبل از همه
به چه معنی است؟
 
این 
قبل از همه
بدان معنی است 
که
پامنبری ها 
توان خوداندیشی و استخراج تعاریف از واقعیت عینی 
را
ندارند.
 
دنبال تعاریف این و آن می گردند
تا
در
سنت احسان طبری
در خورجین ذهن خود تلنبار و انبار کنند
و
به وقت نیاز بیرون آورند 
و
در
سنت اسکولاستیک
برای اثبات صحت و سقم نظرات 
به خدمت گیرند.
 
روش خود مرتضی محیط هم جز این نیست که بحثش گذشته است.
 
۳
 تعریفی که دکتر محیط از چپ در این برنامه ارائه دادند، 
بسیار کلی و غیر دقیق بود.   
 
 
همانطور که ذکرش در بخش های قبلی این تحلیل گذشته،
واژه چپ
خورجینواژه  
است.
 
از این خورجینواژه علمای اعلام طبقه حاکمه امپریالیستی بهره برمی گیرند.
 
خورجینواژه  چپ
بسان خورجینواژه های دیگر
آلترناتیو ـ واژه
برای مفاهیم مارکسیستی اند.
 
فلسفه و جامعه شناسی بورژوایی واپسین 
گنجینه ای از این خورجینواژه ها دارد.
 
تعریف استاندارد روشنی برای خورجینواژه چپ وجود ندارد.
 
هر لاشخوری امروزه خود را چپ جا می زند.
 
از هواداران جبهه ملی تا عکسعریت و حزب چپ و کمونیسم گاو و خری و سازمان راه کور و کری 
خود
را
چپ
و
چه بسا
حتی 
کمونیست 
جا می زند.
 
بیش از تعداد کارگران ایران 
حزب کمونیست ایران
 وجود دارد.
 
خر تو خر مفهومی حاکم است:
شاید تعداد مدعیان حزب توده به بیش از ده برسد.
 
حزب توده
در
قاموس این جماعت بی خبر از خدا و خرما
و
بی اعتنا به خدا و خرما
تعریف استاندارد روشنی ندارد.
 
هر ننه مرده ای می تواند 
به ترفندی
مشتی نوچه بی شعور دور خود جمع کند
و
مدعی نمایندگی حزب توده باشد.
 
۴
 تعریفی که دکتر محیط از چپ در این برنامه ارائه دادند، 
بسیار کلی و غیر دقیق بود.  
 
 پامنبری ها
هم
تعریف روشنی از خورجینواژه چپ ندارند.
 
به همین دلیل
تعریف سوبژکتیو دکتر محیط 
را
با
ترس و تردید
به چالش می کشند.
 
تعریف دکتر محیط از مفهوم چپ
نه، کلی 
نه، درست 
و
نه، دقیق است.
 
تعریف دکتر محیط از مفهوم چپ
پوئه تیکی 
(شاعرانه)
 است.
 
مشد احمد شاملو  
هم
می توانست از این تعاریف به وفور اختراع کند.

۵
 
 چپ به عنوان طرفداری از دوزخیان زمین و عدالتخواهی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی 
مفهومی است
 که
 بیشتر تداعی کننده نوعی برابری طلبی آرمانخواهانه و سوسیالیسم تخیلی است
 
دوزخیان کذایی زمین کیانند؟
 
این اصطلاح دکتر محیط
به لحاظ محتوای ماهوی
بوی داستایفسکی
با خود دارد
و
به لحاظ فرم نمودین
بوی ویکتور «هو» گو.
 
در طیف دوزخیان کذایی زمین
می توان 
قبل از همه
به 
لومپن پرولتاریا
به 
معتادان به الکل و تریاک و هروئین و غیره
برخورد.

ویکتور «هو» گو
از واژه بی خانمانان و یا بینوایان بهره برگرفته است.

دوزخیان زمین
در میراث او
تحت عنوان
«گوژپشت نوتره دام»
خیل بیشماری از  گدایان پاریس اند 
که برای خود حتی پادشاهی دارند و به طرز خیلی دموکراتیک انتخابش می کنند.
 
۶
 چپ به عنوان طرفداری از دوزخیان زمین و عدالتخواهی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی 
مفهومی است
 که
 بیشتر تداعی کننده نوعی برابری طلبی آرمانخواهانه و سوسیالیسم تخیلی است
پامنبری های دکتر محیط
از
سوسیالیسم (و کمونیسم) اوتوپیکی
بی خبر مانده اند.
 
اصلا 
نمی دانند که سوسیالیسم (و کمونیسم) اوتوپیکی،
پیشمرحله و منبع تئوریکی و تجربی سوسیالیسم (و کمونیسم) علمی 
است.
 
عنوان سوسیالیسم (و کمونیسم) علمی
درست به همین دلیل است.
 
ولی 
کمتر کسی می داند.
 
غولان سوسیالیسم (و کمونیسم) اوتوپیکی
زحمات عظیمی متحمل شده اند که توسط کلاسیک های مارکسیسم 
عمیقا 
مورد قدردانی قرار گرفته اند.
 
معلوم نیست که منظور پامنبری ها از مفهوم من در آوردی «برابری طلبی آرمانخواهانه»
چیست؟
 
۷
چپ به عنوان طرفداری از دوزخیان زمین و عدالتخواهی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی 
مفهومی است
 که
 بیشتر تداعی کننده نوعی برابری طلبی آرمانخواهانه و سوسیالیسم تخیلی است
 و 
ارتباط معناداری با زیربنای مادی تفکر سوسیالیستی 
یعنی طبقه کارگر، مبارزه طبقاتی، آگاهی طبقاتی، رهبری طبقه کارگر، براندازی جامعه سرمایه داری، دیکتاتوری پرولتاریا و بنای سوسیالیسم ندارد.
 
پامنبری های دکتر محیط
دست و دلبازانه
به اختراع جفنگمفهوم دیگری تحت عنوان «زیربنای مادی تفکر سوسیالیستی»
خطر می کنند
که
به فکر اجنه و ملائکه حتی نرسیده است.
 
قبل از هر چیز
باید از خود پرسید:
تفکر سوسیالیستی به چه معنی است؟
 
اگر چنین مفهومی مجاز و رایج باشد،
باید 
مفاهیم مشابه آن هم مجاز و رایج گردند.
 
مثلا 
تفکر کمون اولیه ای
تفکر برده داری
تفکر فئودالیسمی
تفکر کاپیتالیستی
 
تفکر
امری سوبژکتیو است و به طبقات جامعه نسبت داده می شود 
و 
نه به فرماسیون های اقتصادی جامعه.
 
ضمنا
بهتر و دقیقتر این است که از طرز تفکر سخن رانده شود و نه از تفکر.
 
مثال:
طرز تفکر فئودالی
 بورژوایی
پرولتری 
 
۸
زیربنای مادی تفکر سوسیالیستی 
یعنی طبقه کارگر، مبارزه طبقاتی، آگاهی طبقاتی، رهبری طبقه کارگر، براندازی جامعه سرمایه داری، دیکتاتوری پرولتاریا و بنای سوسیالیسم ندارد.
این جمله پامنبری ها
جفنگ اندر جفنگ است:
 
اصلا
قابل بحث و بررسی نیست.
 
پامنبری های دکتر محیط
بیگانه با مفاهیم فلسفی و سوسیولوژیکی اند.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر