۱۳۹۷ شهریور ۱۴, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۸۱)


 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


عمل
ادامه


۲۸

·    تردیدی نیست که در رئالیزاسیون (واقعیت یابی، جامه عمل پوشی) هدفگرایانه عمل انسانی فقط قانونمندی های شناخته شده طبیعت وارد نمی شوند.
·    بلکه علاوه بر آنها، واقعیت اجتماعی نیز وارد می شود.

۲۹
·    این در مورد کردوکار شیئی (موضوعیتی) در عرصه تولید مادی و به میزان به مراتب عالی تر در زمینه عمل افراد، طبقات، احزاب و سوبژکت های دیگر در عرصه سیاست، ایده ئولوژی، هنر، در عرصه روابط حقوقی و غیره نیز معتبر است.  

۳۰
·    در روند تشکیل جامعه سوسیالیستی و کمونیستی، به لحاظ عمل انسانی، فاکتورهای تعینگر (دترمینه گر) به برکت شناخت جامعه ای و فردی قانونمندی ها و الزامات توسعه، جهش کیفی کسب می کنند که تعیین کننده ی بیواسطه و همیشگی عمل کلکتیو و فردی اند.

۳۱
·    این امر با امکان و ضرورت و با انطباق منافع جامعه ای، کلکتیو و فردی در اکسیون عملی در کلیه عرصه های حیات جامعه ای به طرز مستمر بازتشکیل و باز تولید می شود.

۳۲
·    هنجارهای اجتماعی در هدایت عمل به سوی الزامات جامعه ای منطبق با هدفگزاری ها و آماجگزاری ها نقش تعیین کننده ای بازی می کنند.
·    هنجارهای اجتماعی ئی که در آنها این الزامات به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به مثابه مطالبات به عمل آمده از عمل فرمولبندی می شوند.

·    مراجعه کنید به هنجار در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی

۳۳
·    وظیفه صرفنظرناپذیر جامعه شناسی، علاوه بر آنالیز (تجزیه و تحلیل) نظری و تجربی (تئوریکی و امپیریکی) تعین (دترمیناسیون) عمل، بررسی فونکسیون عمل در روند تاریخ و جامعه است.

۳۴
·    بررسی فونکسیون عمل در روند تاریخ و جامعه به معانی زیر است:

الف
·    عمل به مثابه گشتاور سوبژکتیو، محرک (به حرکت آورنده) و دگرگونساز (تغییر دهنده) تاریخ  

ب
·    عمل به مثابه «سوبژکتیویته ی قوای شیئی (موضوعیتی) ماهوی»
·    (مارکس)

۳۵
·     این مستلزم کارهای زیر است:

الف
·    تمییز (تمیز دادن، متمایز ساختن) و تعیین (و تعریف) فونکسیون ها و شرایط ضرور سیستم اجتماعی مورد نظر

ب
·    تمییز  و تعیین نوع و نحوه جامه عمل پوشاندن مطلوب (اوپتیمال) به این فونکسیون ها و شرایط ضرور سیستم اجتماعی مورد نظر

۳۶
·    این ضمنا مستلزم کارهای زیر است:

الف
·    از سویی مستلزم بررسی همه جانبه روابط دیالک تیکی میان عمل کلکتیو و عمل فردی است.

ب
·    از سوی دیگر مستلزم بررسی همه جانبه نتایج، تأثیرات و نتایج نهایی است.


۳۷
·    هرگز نمی توان قانونمندی ئی در جامعه و تاریخ پیدا کرد که در عمل افراد و کلکتیوهای انسانی و با عمل افراد و کلکتیو های انسانی واقعیت نیابد.

·    (واقعیت یابی و یا رئالیزاسیون به معنی گذار از امکان به واقعیت است.
·    مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری)

۳۸
·    اما از سوی دیگر، جریان واقعی روند تاریخ نتیجه باواسطه و غیرمستقیم اعمال فردی است.

۳۹
·    از اثرگذاری آگاهانه ی متقابل افراد و کلکتیوها نتایج و روندهایی تشکیل می شوند که در کلیه نتایج نهایی شان نمی توانند فقط (و یا نه فقط) مبتنی بر عمل فردی به مثابه آماج بیواسطه و یا نیت بیواسطه باشند.

۴۰
·    بلکه قاعده اغلب، (بویژه در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی، یعنی در جوامع مبتنی بر تضادهای آشتی ناپذیر) این است که بر خلاف نیات آگاهانه انسان ها جریان می یابند.

·    مراجعه کنید به خودپویی (اسپونتانیته) در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر