پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
عمل
ادامه
۴۵
·
این مسئله در دوران کنونی به دو دلیل زیر از اهمیت کاملا
خاصی برخوردار است:
الف
·
از سویی در مبارزه طبقه کارگر و کلیه نیروهای اجتماعی متحد
طبقه کارگر بر ضد سلطه امپریالیسم، بویژه در روند تشکیل جامعه سوسیالیستی، نوع
تاریخا نوینی از عمل پدید می آید:
·
عمل شخصیت های آگاه به شرایط و اثرات جامعه ای و تاریخی.
ب
·
از سوی دیگر در عرصه سلطه سرمایه داری انحصاری ـ دولتی در
پی مانی پولاسیون بی رحمانه و ظرافت آمیز و سنجیده و حساب شده مردم، تضاد میان میدان
دید، آماجگزاری و هدفگزاری عمل فردی توده های وسیع مردم و تأثیرات دوربرد آن که به
طرز آشتی ناپذیری بر ضد منافع توده های وسیع مردم است و بازتولید کننده حاکمیت به
لحاظ تاریخی در حال احتضار امپریالیسم است، شدت می یابد.
۴۶
·
در این مسئله، مجموعه تلاش های جریانات های غیرمارکسیستی در
زمینه تدوین تئوری سوسیولوژیکی عمل، ناکام مانده است.
۴۷
·
مهم ترین و متنفذترین نمایندگا این تلاش افراد زیر بوده
اند:
الف
(۱۸۶۴ ـ ۱۹۲۰)
جامعه شناس، حقوقدان، ناسیونال ـ اکونوم آلمانی
از کلاسیک های جامعه شناسی، علوم فرهنگی ـ اجتماعی
به لحاظ تئوری و مفهوم سازی مؤثر در زمینه های زیر:
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی حاکمیت
جامعه شناسی مذهب
مؤسس اصل خنثائیت ارزش
آرامگاه او در هایدلبرگ است.
فرانک دپه او را «سوسیال ـ امپریالیست» می نامد.
·
ماکس وبر
ب
تالکوت پارسونس
(۱۹۰۲ ـ ۱۹۷۹)
جامعه شناس امریکائی
تئویسین سرشناس (۱۹۴۵ ـ ۱۹۶۰)
تئوری های او:
تئوری عمل وولونتاریستی (مبتنی بر اراده گرایی)
فونکسیونالیسم ساختاری
سیستم، اوولوسیون، شرایط انسانی
·
پارسونس
۴۸
·
به نظر ماکس وبر، وظیفه
جامعه شناسی، درک مفسرانه ی عمل اجتماعی و توضیح علی (علتی ـ معلولی) سیر و
تأثیر عمل اجتماعی است.
۴۹
·
بنیان آن عبارت است از تعریف عمل اجتماعی به مثابه عملی که
بنا بر معنای سوبژکتیو مورد نظرش، مبتنی بر رفتار دیگر انسان ها و مبتنی بر جریان
آن است.
۵۰
·
درک عمل اجتماعی به نظر ماکس وبر، عبارت است از درک روشن
آنچه که تشکیل دهنده ی معنای واقعی و یا معنای میانگین عمل است.
۵۱
·
به نظر ماکس وبر، شاهد (مشاهده گر) هر عمل، به شرط های زیر قادر
به فهم معنای آن خواهد بود:
الف
·
به شرطی که او توان کشف معنای آن عمل را به مدد تحقیق داشته
باشد.
ب
·
به شرطی که معنای عمل مورد نظر در پیوند معنوی معینی تنظیم
شده باشد.
·
پیوند معنوی معینی که برای مشاهده گر قابل فهم و روشنگر
باشد.
۵۲
·
این امر از طریق زیر امکان پذیر و یا تسهیل خواهد گشت:
·
از طریق تشکیل نوعی ـ ایدئالی انواع معین عمل.
·
نوع ایدئال عمل که با توجه بدان بتوان به ارزیابی عمل رئال
(واقعی) نایل آمد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک رئال و ایدئال در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر