۱۴۰۱ مرداد ۳, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (م) منطقه نفوذ (حیطه نفوذ)

 Russische Soldaten in Kirgistan: Immer noch die zweitstärkste Militärmacht der Welt

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین
 

۱

·    منطقه نفوذ به منطقه ای اطلاق می شود که تحت نفود اقتصادی، سیاسی و یا نظامی دول امپریالیستی و یا انحصارات و یا گروه های انحصاراتی باشد.

 

۲

·    تشکیل منطقه نفوذ در دوران امپریالیسم، نتیجه تقسیم اقتصادی و سیاسی  جهان بین انحصارات  و اتحادیه های انحصاراتی و یا دول امپریالیستی است که در مبارزات رقابتی بی رحمانه  و چه بسا در رویارویی های مسلحانه صورت می گیرد.

 

·    مراجعه کنید به قانون توسعه اقتصادی و سیاسی ناهمگون کاپیتالیسم

 

۳

·    شرکت ها و دول بزرگ کاپیتالیستی در مبارزه مستمر بی رحمانه اند تا منطقه نفوذ اقتصادی و سیاسی کسب کنند و یا منطقه نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را بسط دهند و گسترش بخشند.

 

۴

·    این مبارزه میان دول امپریالیستی، علت اقتصادی مهم برای سیاست تجاوزگرانه دول امپریالیستی بوده است و یکی از نیروهای محرکه اقتصادی  اصلی بوده که به دو جنگ جهانی اول و دوم منجر شده است.  

 

۵

·    منطقه نفوذ انحصارات در اقتصاد کشوری به عرصه بازار بیواسطه آن کشور محدود نمی شود.

 

۶

·    منطقه نفوذ می تواند با شرکت های تابعه و یا شرکت های مشترکه به رشته های اقتصادی متعددی گسترش یابد.

 

۷

·    منطقه نفوذ می تواند مثلا با استفاده از انحصار پاتنت، شرکت های به لحاظ حقوقی «مستقلی» را در عرصه های دیگر نیز در بر گیرد.

 

۸

·    کارخانجات حمل و نقل و کارخانجات تولیدی زنجیره ای موجود در یک کارخانه بزرگ هم می توانند به منطقه نفوذ هر شرکت و یا  اتحادیه شرکت ها تعلق داشته باشند.

 

۹

·    مفهوم منطقه نفوذ در اواخر قرن ۱۹ وارد پراتیک قراردادی دول امپریالیستی شده است.

 

۱۰

·    مفهوم منطقه نفوذ، شاخص (مشخص کننده) فرمی از وابستگی مستعمراتی است و در وهله اول شاخص نفوذ سیاسی است.

 

۱۱

·    اصطلاح «منطقه منافع» (به عنوان مثال، کشورهای مشترک المنافع. مترجم) اما قبل از همه مستلزم منطقه اقتصادی و تجاری است.

 

۱۲

·    با توسعه سریع دول سوسیالیستی و با پیدایش دول ملی جوان، منطقه نفوذ بین المللی امپریالیسم به طور مستمر محدودتر گشته است.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر