۱۴۰۱ تیر ۲۳, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایدئالیسم (۱۰) (بخش آخر)

  Untersuchung Und Studium Des Idealismus Dargestellt Als Vergrößerungsglas Und Wortidealismus Stockfoto

 پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر وینفرید شرودر

پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور

برگردان

 شین میم شین 

 

 

۱۴

·    لنین بعدها تضاد میان «دو سمتگیری معرفتی ـ نظری اصلی» را، «دو سمتگیری ماتریالیستی و ایدئالیستی» را در کتاب خود بنام «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم» (۱۹۰۸) به شرح زیر مورد تجزیه و تحلیل مجدد قرار داد:  

·    «ایدئالیسم آنجا آغاز می شود، که فیلسوفی ادعا می کند که چیزها احساس های ما هستند.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۰۴)

 

۱۵

·    لنین ضمنا خاطرنشان می شود که مارکس و انگلس «هم به نفی ماتریالیسم معیوب (ماتریالیسم عمدتا غیر دیالک تیکی) و هم به نفی ایدئالیسم نایل آمده اند.

·    نبوغ مندی مارکس و انگلس درست در همین است که آنها ماتریالیسم را توسعه بیشتر داده اند.....

·    سمتگیری فلسفی اصلی ئی را پیشرفت بخشیده اند.....

·    به پیروزی قطعی ماتریالیسم همت گماشته اند.

·    از ماتریالیسم دفاع کرده اند و نفرت و انزجار خود را نسبت به هرگونه تحریف، نسبت به هرگونه گمراهسازی و انحراف ایدئالیستی ابراز داشته اند.

·    مجموعه تذکرات فلسفی مارکس به این دو ضد شالوده ای مربوط می شوند.

·    در واقع همین پافشاری بر آشتی ناپذیری دوقلوی ماتریالیسم و ایدئالیسم، یکی از بزرگترین خدمات مارکس است که در راه فلسفی دقیقا معینی به پیش رفته است.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۳۴۰)

 

۱۶

·    تغییر معنی مفهوم «ایدئالیسم» با توسعه فلسفه ماتریالیستی و تعریف مستدل علمی و فراگیر مفهوم «ایدئالیسم» و همچنین تاریخ فلسفه ایدئالیستی با تشکیل ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی پیوند تنگاتنگ داشته اند.

 

·    مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه، ماتریالیسم، فلسفه.

 

 

مسئله اساسی فلسفه

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2967

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2968

 

پایان

 

 

ماتریالیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3767

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر