۱۴۰۳ فروردین ۴, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ج) «جامعه صنعتی»


پروفسور  دکتر گومتر هیدن

برگردان

شین میم شین

 

۱

·      جامعه صنعتی، مفهوم مرکزی فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی معاصر است که به جای مفاهیم جامعه سرمایه داری و جامعه سوسیالیستی (که برمبنای تعاریف جامعتی ـ طبقاتی از سوی مارکسیسم ـ لنینیسم فرمولبندی شده اند) به کار می رود.

 

۲

رالف دارندورف

 (۱۹۲۹ ـ ۲۰۰۹)

جامعه شناس، نویسنده و سیاستمدار آلمانی ـ انگلیسی

 

·      مشخصه جامعه صنعتی به قول رالف دارندورف عبارت است از «تولید مکانیکی کالاها در کارخانه ها و فابریک ها»  

 

۳

·      جامعه صنعتی مفهومی از جامعه است که از محتوای جامعتی اش تهی شده است.

 

۴

·      جامعه صنعتی مفهومی توخالی و بی محتوا ست.

 

۵

·      این مفهوم کلیه تفاوت های جامعتی ماهوی میان سرمایه داری و سوسیالیسم را مورد صرفنظر قرار می دهد و مسئله ساختاری ـ جامعتی تعیین کننده فرماسیون های اقتصادی ـ جامعتی موجود در عصر حاضر را به مثابه مسئله تکنیکی ـ سازمانی محض، جا می زند و مدعی می شود که «اوولوسیون به اصطلاح تکنیکی» تفاوت های جامعتی میان سرمایه داری و سوسیالیسم را از بین خواهد برد و به همگرائی دو سیستم منجر خواهد شد.

 

۶

·      بدین طریق بر تفاوت طبقاتی اساسی و تعیین کننده میان سرمایه داری و سوسیالیسم سرپوش نهاده می شود و کلیه مسائل مربوط به توسعه دو سیستم سرمایه داری و سوسیالیستی نه ناشی از فرم های متفاوت مالکیت بر وسایل تولید، بلکه ناشی از تکنیک (فن) و کاربست آن قلمداد می شوند.

 

۷

·      تحت لوای مفهوم جامعه صنعتی ادعا می شود که گویا دول سرمایه داری انحصاری، که در مقایسه با اتحاد شوروی پایگاه صنعتی قوی تر و وسیعتری دارند، پیشرفته ترند و کشورهای سوسیالیستی، کشورهای عقب مانده ای بیش نیستند.

·      و لذا مبارزه به خاطر سوسیالیسم در کشورهای سرمایه داری غرب راه ضرور برای رسیدن به جامعه صنعتی توسعه یافته نیست و بیهوده است.

 

۸

·      مفهوم جامعه صنعتی ـ به لحاظ علمی ـ بی ارزش است و فاقد فونکسیون معرفتی است و تنها فونکسیونی که دارد، فونکسیون ایده ئولوژیکی ـ جانبدارانه است.

 

·      مراجعه کنید به  تکنیک (فن)، جامعه، فرماسیون اقتصادی.

 

تکنیک

(فن)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13347

 

 

جامعه

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14055

 

فرماسیون اقتصادی جامعه

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7254

 

فرماسیون اقتصادی

  

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2906

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر