۱۴۰۳ فروردین ۷, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ج) جانبداری (طرفداری) (۱)


پروفسور  دکتر ماتیوس کلاین

برگردان 

شین میم شین

 

ماتیوس کلاین

(۱۹۱۱ ـ ۱۹۸۸)

فیلسوف آلمانی، استاد فلسفه مارکسیستی

از افسران ارتش آلمان  

از بنیانگذاران کمیته ملی آلمان آزاد

به سبب تبلیغات ضد فاشیستی در ارتش آلمان فاشیستی

از سوی دادگاه نظامی غیابی نازی

به جرم خیانت به اعدام محکوم شده بود.

از اساتید فلسفه در دانشگاه کارل مارکس

موضوعات پژوهشی او:

تئوری شخصیت،

اتیک (اخلاق)

هومانیسم

 

۱

·    جانبداری، مشخصه ماهوی کلیه فرم های شعور جامعتی در جامعه طبقاتی است.

 

۲

·    جانبداری بیانگر خصلت طبقاتی شعور جامعتی و تعلق طبقاتی آن است.

 

۳

·    جانبداری در فلسفه و علوم مارکسیستی ـ لنینیستی همزمان یک اصل تئوریکی ـ متدیکی است که آگاهانه فرمولبندی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و محتوای حقیقیت عینی (به طوز عینی حقیقی بودن)، ماهیت رزمنده و انقلابی و جانبداری قاطع و بی چون و چرای مارکسیسم ـ لنینیسم از امر طبقه کارگر، سوسیالیسم، کمونیسم و پیشرفت بشریت به طور کلی را آشکار می سازد.

 

۴

·    کلید درک جانبداری ـ به مثابه بیانگر تعلق طبقاتی هر ایده ئولوژی ـ را ماتریالیسم تاریخی به دست می دهد.

 

۵

·    بدین طریق، برای اولین بار در تاریخ فلسفه و علوم، پیوند قانونمند و دیالک تیکی میان وجود جامعتی و شعور جامعتی به طور علمی، یعنی به طور ماتریالیستی ـ دیالک تیکی کشف و اثبات می شود.

 

۶

·    از آنجا که شعور جامعتی به وسیله وجود جامعتی تعیین می شود، پس در هر نظام جامعتی مبتنی بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و در نتیجه، منقسم به طبقات آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر)، دارا و ندار، استثمارگر و استثمار شونده و حاکم و محکوم نمی تواند شعور جامعتی واحد و یکپارچه ای وجود داشته باشد که شامل حال همه اعضای جامعه باشد و بتواند هنجارهای تکلیفی و الزامی برای همه اعضای جامعه را تعیین کند.

 

۷

·    شرایط وجودی طبقات، جایگاه و نقش آنها در نظام جامعتی مربوطه و در تمامی طول تاریخ، منافع اقتصادی، سیاسی و آماج های آنان، تعیین کننده فلسفه و اخلاق طبقات و دیگر فرم های شعور آنها هستند.

 

۸

·    مبارزات طبقاتی بازتاب فکری عام خود را هر بار در مناسبات جانبدارانه فلسفی ـ به ویژه در چالش میان نمایندگان ماتریالیسم و ایدئالیسم ـ می یابند.

 

(یعنی

مبارزات ایده ئولوژیکی و تئوریکی و غیره

انعکاس مبارزات طبقاتی اند.

مترجم)

 

۹

·    در این چالش ها تضادها و مبارزات طبقات مترقی و پیشرو که جهان بینی شان قاعدتا ماتریالیستی است و یا متمایل به ماتریالیسم است، بر ضد طبقات اجتماعی ارتجاعی در حال زوال، که جهان بینی شان قاعدتا ایدئالیستی است، به شکل انتزاعی بازتاب می یابند.

 

۱۰

·    بدین طریق بود که جنبش رهائی اقتصادی و سیاسی بورژوازی نوخاسته و مبارزه آن بر ضد ایده ئولوژی ها و نهادهای فئودالی ـ استبدادی، خود را در جهان بینی های ماتریالیستی و موتیو های مبتنی بر جهان بینی ماتریالیستی در چارچوب مکاتب زیر آشکار ساختند:

 

الف

·    در چارچوب فلسفه رنسانس.

 

ب

·    در چارچوب هومانیسم بورژوائی آغازین.

 

پ

·    در مکتب امپیریسم (تجربه گرایی).

 

ت

·    در مکتب ماتریالیسم مکانیکی.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر