۱۴۰۳ فروردین ۵, یکشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۲۲۰)

  

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ﴾
[ آل عمران: ۸۵]

و هر كس كه دينى جز اسلام اختيار كند از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانديدگان خواهد بود.

کریم

در این آیه هم  به عوض استدلال علمی و منطقی و تجربی،

دست به دامن دیالک تیک تهدید و تطمیع می شود:

پذیرش کورکورانه اسلام به سود حریف

و

عدم پذیرش آن به زیان او خواهد بود.

همین کریم

از فرط حواس پرتی هر اندیشنده ای را ابوجهل می نامد و پیروان کر و لال و کور و خر خود را ابوعلم.


﴿كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ﴾
[ آل عمران: ۸۶]

چگونه خدا هدايت كند قومى را كه نخست ايمان آوردند و به حقانيت رسول شهادت دادند و دلايل و آيات روشن را مشاهده كردند، سپس كافر شدند؟

 خدا ستمكاران را هدايت نمى‌كند.

کریم در این آیه

 از بحران فکری گروهی از مسلمین گزارش می دهد:

آنها نخست ایمان می آورند، به حقانیت کریم اذعان می کنند و دلایل و آیات روشن را می بینند.

بعد کافر می شوند.

معلوم نیست که منظور کریم از دلایل و آیات روشن چیست.

اگر این قوم 

دلایل علمی و منطقی و تجربی کریم را شنیده بودند و آیات روشن را دیده بودند، 

نه دلیلی برای کفر می داشتند و نه نیازی به هدایت الهی.

کریم

در این آیه

حقانیت 

 را 

در دیالک تیک حقیقت و حقانیت نمی داند.

درست به همین دلیل دچار مشکل می شود:

کریم

زحمت استدلال علمی و منطقی و تجربی به خود نمی دهد تا حقیقت دعاوی خود را اثبات کند.

کریم

انتظار پیروی کورکورانه از خود را دارد.

به همین دلیل دست به دامن دیالک تیک تهدید و تطمیع می شود.

مثلا

  هدایت و ضلالت 

را 

نه نتیجه رسیدن و نرسیدن به حقیقت، بلکه نتیجه اراده الهی می داند.

ضمنا

کافران را ستمکار می داند.

منظور کریم از ستمکار، کسی است که به عهد خود با خدا در روز الست 

وفا نکرده است.

﴿أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ﴾
[ آل عمران: ۸۷]

جزايشان اين است كه لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنان است.

باز هم سر و کله دیالک تیک تهدید و تطمیع پیدا شد.

کسی که در صحت دعاوی کریم شک داشته باشد،

الله و ملائکه و خلایق  علاف جمع می شوند و بر او لعنت می فرستند.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر