۱۳۹۷ شهریور ۱۲, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۲۵)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 

۱
به قومی که نیکی پسندد خدای
دهد خسروی عادل و نیکرای.

معنی تحت اللفظی:
اگر خدا خیرخواه قومی باشد،
به آن قوم پادشاه عادل و نیکنظر می دهد.

سعدی
در این بیت شعر
   مقوله جبر را از قوانین و قانونمندی های عینی
تخلیه می کند
و
مشیت دلبخواهی الهی را در آن می تپاند :
خدا اگر برای قومی نیکی پسندد،
خدا اگر نیکخواه قومی باشد،
پادشاهی عادل و نیک رأی نصیبش می کند.

سعدی اما نمی گوید که پیش شرط نیکخواهی خدا نسبت به قومی کدام است.
برای وقوف به دلیل نیکخواهی کسی باید نخست او را شناخت و منافع او را تشخیص داد.
نیکخواهی که بی دلیل نمی شود.

سؤال

خدای سعدی، اما انعکاس الف ـ الف خوانین و سلاطین بزرگ و کوچک است.
نه تنها
عالم به اسرار غیبی است،
 بلکه  خود مخزن اسرار غیبی است.

جواب

خدای سعدی، اما انعکاس انتزاعی ـ آسمانی خوانین و سلاطین بزرگ و کوچک است.
نه تنها
عالم به اسرار غیبی است،
 بلکه  خود مخزن اسرار غیبی است.

سؤال

خوانین و سلاطین فئودالی سعدی دچار تلون مزاج اند و کارهای شان فاقد ق  است :

جواب

خوانین و سلاطین سعدی دچار تلون مزاج اند و کارهای شان فاقد قانونمندی است:

حکما گفته اند:
از تلون طبع پادشاهان بر حذر باید بودن،
که
وقتی
به سلامی برنجند
 و
دیگر وقت
به دشنامی خلعت بخشند
(سعدی، «گلستان»، باب اول، ص ۳۳ ـ ۳۴)

معنی تحت اللفظی:
فلاسفه گفته اند:
باید متوجه تلون طبع سلاطین بود:
گاهی سلامی موجب رنجش خاطرشان می شود
و
که
دشنامی
موجب رضایت خاطرشان می گردد و خلعت می دهند.

کسی نمی تواند
از کار خوانین و سلاطین و انعکاس آسمانی ـ انتزاعی آنها با خبر باشد:
کارشان حساب و کتاب ندارد.
مصلحت چنین می بینند و چنین می کنند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر