پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
عمل
ادامه
۵۳
·
ماکس وبر، دلیل شخصی فرد عمل کننده برای عمل خود را و یا
استنباط مشاهده گر از دلیل رفتار فرد عمل کننده را موتیو (انگیزه) می نامد.
۵۴
·
به نظر ماکس وبر، هر عمل به شرطی قابل توضیح علی (علتی ـ
معلولی) است که پیوند میان معنا و جریان انجام برونی عمل، شناخته شده باشد.
۵۵
·
احیای (رنسانس) غلیظ خارق العاده طرح ماکس وبر در جامعه
شناسی کنونی بورژوایی در نهایت، بر مبنای فهم وبری عمل اجتماعی به مثابه عمل
معنامند و اینتن سیونال توضیح داده نمی شود.
۵۶
·
این طرح به مثابه بدیلی برای طرح بیهیویوریستی (مبتنی بر
رفتارشناسی) رفتار صرفا عکس العملی (ره
اکتیو) درک می شود.
۵۷
·
طرح بیهیویوریستی اعتنایی به اجزای
سوبژکتیو، درونی و فکری عمل ندارد.
۵۸
·
طرح بیهیویوریستی فقط جریان های (سیر های) رفتاری را به مثابه موضوع
مشروع تجزیه و تحلیل علمی مجاز می داند.
·
مراجعه کنید به رفتار در دایرة المعارف جامعه نشاسی
مارکسیستی - لنیینستی
۵۹
·
طرح جامعه شناسی ماکس وبر و طرح مربوط به عمل او،
سوبژکتیویستی و ایدئالیستی است.
۶۰
·
طرح جامعه شناسی ماکس وبر و طرح مربوط به عمل او پیوند عینی
میان مناسبات جامعه ای مادی و انعکاس آنها در آیینه ضمیر (روح و شعور) جامعه ای و
تبدیل آنها به هنجارها، آماجگزاری ها و انگیزه ها (موتیو ها) را یعنی محرکه های
درونی عمل فردی را نادیده می گیرد و سمتگیری جامعه شناسی را به درجه انگیزه عمل
تقلیل می دهد.
۶۱
·
توضیح هر عمل بر مبنای انگیزه اش، مشروع است.
·
اما پیش شرط توضیح انگیزه هر عمل، توضیح محتوای اجتماعی خود
آن است.
۶۲
·
علاوه بر این، طرح جامعه شناسی ماکس وبر و طرح مربوط به عمل
او فقط می تواند توضیح جریان انجام عمل فردی را عرضه دارد.
۶۳
·
به همین دلیل رقصیدن جامعه شناسی به ساز ماکس وبر و امثالهم اساسا موجب نادیده
گرفته شدن نوع کیفی خود ویژه ی قوانین توسعه حیات جامعه ای و واقعیت اجتماعی می
شود.
۶۴
·
وقتی ماکس وبر آشکارا مفاهیمی از قبیل دولت و فئودالیسم را
بر عمل قابل فهم، یعنی بر عمل افراد منفرد شرکت کننده در عمل تقلیل می دهد، از
نادیده گرفته شدن نوع کیفی خود ویژه قوانین توسعه حیات جامعه ای و واقعیت اجتماعی پرده
بر می افتد.
۶۵
·
وظیفه جامعه شناسی اما «رمز گشایی» از معنای به طور
سوبژکتیو در نظر گرفته شده و یا احساس شده عمل فردی و یا دسته جمعی به مثابه فراورده اجتماعی
روابط عینی میان افراد و جامعه است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر