۱۳۹۷ شهریور ۲۰, سه‌شنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۷۴۱)


جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
از ادعا تا عمل

برای رضایت تو نه موری لگد مال نه سگ یا گربه ای خواهم کشت
چه برسد به کشتن یک انسان
این هویت انسانی من است
دریغا وعده بهشت
حریف

۱
عجب پرت و پلایی

۲
منظور از «تو» کیست؟

۳
خدا؟

۴
منظور از هویت (آی دی، ایدنتیته) چیست؟

۵
نکشتن سگ و گربه چه ربطی به هویت کسی دارد؟
استیل زیست؟

۶
منظور از «دریغا وعده بهشت» چیست؟
بی خیال وعده بهشت؟

۷
آدمیان در منگنه دیالک تیکی جبر و اختیار (ضرورت و آزادی)
بسر می برند
و
سر سگ و گربه و همنوع
می برند.

۸
ماجرای جنگ ها
ماورای حرف ها و ایدئال ها و آرمان ها ست.

۹
جنگ ها
آدمیان را بربریزه (جنگلیزه) می کنند.
دد واره می کنند.
 
۱۰
جنگ ها
آدمیان را به درجه نازل جانوران تنزل می دهد که
فقط به فرمان غریزه حفظ نفس می توانند عمل کنند.

مالاپارته کتاب ارجمندی در این زمینه نوشته است 
که 
محصص ترجمه اش کرده است.

۱۱
چون
در هر جنگی
خطر مرگ
۲۴ ساعته
لحظه به لحظه
در کمین سرباز است.
روح و روان سرباز
تحت فشار روانسوز روحفرسای دمادم است.

۱۲
غفلتی ناچیز همان و لاشه گشتن همان

۱۳
اگر هواپیمای حریف را سرنگون نکنی
سرهای بیشماران بر باد می رود.

۱۴
آزادی
حرکت در لا به لای دیوارهای ضرورت است

۱۵
در اثنای جنگ
خرد
خاموش است
و
غریزه
یکه تاز میدان وجود سربازان.
 
 
همشیره فرنگی و مترجم الله کلنگی

مارگارت اتوود
آدمکش کور
سابقه فامیلی و این چیزها چه معنایی دارد؟
مردم از ان استفاده می کنند که بتوانند خودخواهی شان را ارضا کنند
یا این که شکست های شان را توجیه کنند.

۱
اولا
نه، سابقه فامیلی
ای مترجم جاهل جمارانی
بلکه تبارنامه یا شجره‌ نامه یا دودمانه یا نسب‌ نامه

۲
تبارنامه یا شجره‌ نامه یا دودمانه یا نسب‌ نامه بیانگر تجسمی - تبیینی تبار اشرافی ـ برده داری ـ فئودالی ـ روحانی افراد است.
نوعی بیوگرافی قرون وسطایی است.

۳
شبیه مدرک دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و دکترا و سوابق شغلی و غیره است.

۴
تبارنامه یا شجره‌ نامه یا دودمانه یا نسب‌ نامه
خیلی هم خوب به کار می آید و افراد مربوطه را به نان و آب مادام العمر می رساند.

۵
مش مادلن اولبرایت را می شناسی
ای فرنگی؟

۶
وزیر خارجه طویله یانکستان بود و نیم میلیون کودک عراقی را از گهواره راهی گورستان کرد.

۷
مش مادلن اولبرایت
اصلا یانکی نبود.

۸
از مهاجران اشراف و اعیان چکستانی و یوگوسلاوی به لندن بود.

۹
پدرش از رفقای مش چرچیل بود.

۱۰
مش چرچیل هم حسابی عرشادش کرد و به طویله یانکستان فرستاد تا وزیرالخارجه شود و شد و کشت و برد و خورد.

۱۱
حالی ات شد
و
یا دلت می خواهد اندکی هم راجع به مش رایس و مش مرکل و مش تره زا می
بشنوی؟
 
از طبیعت اول تا طبیعت دوم (جامعه)

هیچ درختی به خاطر پناه دادن به پرنده ها
بی ساز و برگ نشده است.
تکیه گاه باشیم،
مهربانی سخت نیست!
حریف

۱
مثال استثنائی جالبی برای تبلیغ هومانیسم فئودالی است.
ولی در دیالک تیک استثناء و قاعده
تعیین کننده
قاعده است.

۲
اولا
طبیعت اول (درخت)
سرمشق خوبی برای طبیعت دوم (جامعه و انسان) نیست.

چرا و به چه دلیل؟

۳
به این دلیل که چیزها، پدیده ها و روند های طبیعی بنا بر قوانین و قانونمندی های خاص خود صورت می گیرند.
در نتیجه
علوم طبیعی برای شناخت این قوانین و قانونمندی ها تشکیل شده اند.
شیمی
فیزیک
بیوشیمی
بیوفیزیک
بیولوژی
...

۴
اما
چیزها، پدیده ها و روند های جامعه ای بنا بر قوانین و قانونمندی های خاص خود صورت می گیرند.
علوم جامعه ای برای شناخت این قوانین و قانونمندی ها تشکیل شده اند.
جامعه شناسی
روانشناسی
رفتارشناسی
فلسفه
اخلاق
و
بویژه
ماتریالیسم تاریخی
و
تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنیینستی

۵
ضمنا
هیچکدام از چیزها، پدیده ها و روند های جامعه ای
بدون مداخله ادمیان تشکیل و یا تخریب نمی شود.

۶
بطلان این ادعا که فلان چیز جامعه ای به طور خود به خودی فروپاشید
به همین دلیل دروغ بی شرمانه ای و یاوه ای بیش نیست.

۷
تعمیر (آباد) و یا تخریب نکنند چیزی تعمیر و یا تخریب نمی شود.

۸
اگر طبیعت
برای جامعه سرمشق قرار داده شود،
در آن صورت طولی نمی کشد که جامعه
به
جنگل
مبدل می شود.

۸
علمای امپریالیسم و فئودالیسم و فوندامنتالیسم هم همین را می خواهند.

۹
به همین دلیل عارتور شوپنهاور ـ معلم نیچه کثافت ـ پیشنهاد می کند که آدم ها
گرگها را سرمشق خود قرار دهند.

۱۰
لاشخوری بسان هیتلر و موسولینی و بن لادن و خمینی و بوش و ترامپ و وحوش دیگر (گرگ آلفا) برگزینند
به دنبالش بیفتند
و
دنیا را به لجن کشند.

۱۱
اول آلفاها سیر دل بخورند و بنوشند و بپاشند و بپوشند
بعد
اگر خرده ـ ریزی باقی ماند
پیروان آنها
بر سر آن خرده ـ ریز همدیگر را
خرد و ریز کنند و کیف خر کنند.

۱۲
ما این روش تفکر را سوسیالیزاسیون چیزها، پدیده ها و روند های ناتورال (طبیعی) می نامیم.

۱۳
سوسیال ـ دارونیسم، نئوداروینیسم و بیولوژیسم و غیره
هم همین ترفند ایده ئولوژیکی را تبلیغ می کنند:
چون در طبیعت و جنگل
قوی
ضعیف را درجا شقه شقه می کند
پس
در جامعه هم باید جلادان جماران و جمکران
پیران و اسیران و جوانان پرولتاریا 
را
شقه شقه کنند و جلوی ددان خاوران بیندازند.

۱۴
این به معنی انتقال مفهوم تنازع بقا از جنگل به جامعه است.

۱۵
به ظاهر علمی است و رد خور ندارد.

۱۶
عیبش این است که بیولوژی علم طبیعت ( نباتات و جانوران) است و نه علم جامعه

۱۷
جامعه علوم خاص خود را دارد.
مثلا ماتریالیسم تاریخی
 را
جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی 
را

۱۸
با چرخ خیاطی نمی توان زمین را شخم زد.

۱۹
برای شخم زمین
گاو و گاوآهن و پیر کهن به کار آید
نه قابلمه و قوری و طشت و چرخ خیاطی.

۲۰
آدم باید ضمنا یک خروار مغز خالص خر خورده باشد
که نسبت به لات ها و لومپن ها و لاشخورها
مهربان باشد.

۲۱
جامعه طبقاتی
میدان پیکار است
کشتارگاه است
به هوش باید بود
نه
چو موش و خرگوش
 
 
من - زور حشمت و کمونیسم گاو و خری
چه ربطی به مارکسیسم دارد؟

۱
کمونیسم گاو و خری از همان زمان مارکس
جریانی ضد مارکسیستی بوده است.

۲
مارکس
شخصا
بر ضد وایت لینگ
ـ من - زور حشمت آن زمان ـ
مبارزات خشماگینی کرده است.

۳
هدف کمونیسم گاو خری
تبدیل حزب طبقه کارگر
به طویله بوده است.

۴
حزب حشمتیست
حزب لومپن پرولتاریا ست
که پایگاه اجتماعی فاشیسم و فوندامنتالیسم است
 
انتظار واهی و توخالی
بزرگ ترین هنر ایرانی جماعت
از دیرباز است.

۱
پاسیویته (انفعال)
بدترین و فلج کننده ترین میراث فئودالیسم دیرمان است.

۲
اکتیویته (فعالیت مبتنی بر آگاهی)
در این سامان بی سامان
حکم کیمیا دارد.

۳
سکنه این دیار
زنده ستیزان مرده ستا هستند.

۴
من که چشمم نخورد آب از این همبایان
ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺳﺮﺩبشوم. ﺳﺮﺩ ﺷﺪﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺎکستر ﺷﺪﻥ .
ﺑﺎﺩ ﺧﺎکستر ﺭﺍ ﻣﯽﭘﺮﺍﮐﻨﺪ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺁﺗﺶ ﺭﺍ ﺗﯿﺰﺗﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
آبیدر
علی اشرف درویشیان

معنی تحت اللفظی:

هرگز نباید سرد شد.
سرد گشتن به معنی خاکستر گشتن است.

چرا و به چه دلیل؟

به این دلیل
که
خاکستر را باد پراکنده می سازد
و
آتش خفته در زیر خاکستر
را
تیزتر و شعله ورتر می سازد.

۱
این که جفنگ اندر جفنگ است.

۲
نتیجه منطقی حاصل از این روند و روال
باید
برعکس عندرز حریف باشد:
نتیجه باید
«پیش به سوی سرد گشتن باشد و خاکستر گشتن» باشد
و
نه پرهیز از سردگشتن و خاکسترگشتن.

۳
شاید این جفنگ از قول کاراکتری عقب مانده بیسوادی در قصه علی اشرف باشد.

۴
خود علی اشرف حتما قادر به تفکر منطقی بخور و نمیر بوده است
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر