میم حجری
هرمان هسه
هیچ کودکی ترک تحصیل نمی کند
مگر اینکه حداقل تدریسش کرده باشند.
کار او اما فراتر از دروس مدرسی است.
برای اینکه هر چیز امکان پذیر پدید آید،
باید چیز امکان ناپذیر به کرات امتحان شود.
عیب و نقص و ضرر و زیان شناخت هنری
در نارسایی تبیینی و سطحیت مفاهیم هنری
است.
تفاوت مارکسیسم با همه انواع دیگر شعور و شناخت
در ژرفگرایی و ریشه گرایی (رادیکالیته) مفاهیم مارکسیستی است.
همه مفاهیم مارکسیستی
بدون استثناء
فلسفی اند.
به همین دلیل
برای کسب لیاقت آدمیت
فراگیری مفاهیم مارکسیستی و تمرین فوت و فن کاربست آنها
الزامی است.
۱
هرمان هسه
هیچ کودکی ترک تحصیل نمی کند
مگر اینکه حداقل تدریسش کرده باشند.
کار او اما فراتر از دروس مدرسی است.
تدریس چیست؟
تدریس
به اطلاع محصل رساندن اندیشه ای است
و
اندیشه
نتیجه تجربه ای است.
مثال:
دارا دندان دارد.
بابا دندان ندارد.
کودک همین اندیشه مدرسی را به محک تجربه می زند و به صحت تجربی این تجربه پی می برد.
آدم اما ماشین نیست.
آدم اما ربات نیست.
آدم اندیشه را موضوعیت می بخشد.
یعنی
از سرحدات مدرسی پا فراتر می نهد
و
به
اندیشه
می اندیشد.
یعنی
روی اندیشه
کار مادی و فکری می کند.
به همین دلیل
کار او فراتر از دروس مدرسی است.
۲
برای اینکه هر چیز امکان پذیر پدید آید،
باید چیز امکان ناپذیر به کرات امتحان شود.
هرمان هسه
عاجز از تبیین دقیق و صحیح اندیشه است.
برای اینکه با مفاهیم مارکسیستی بیگانه است.
آدم که سهل است،
هیچ خری حتی امکان ناپذیرها را به کرات، امتحان نمی کند.
چه می کند؟
مثال:
آشپز برای تهیه نسخه پخت و پز جدیدی
مواد غذایی و ادویه جات
را
به انحای مختلف
مورد آزمایش قرار می دهد
تا
تصادفا
به
نسخه غذای جدیدی برسد.
کیمیاگران (شیمیست های) مدرن
هم
همین کار را می کنند
و
تصادفا
به
سنتز مثلا آسپیرین و یا هروئین نایل می آیند.
برای سنتز آسپیرین احتمالا آزمایش هایی
با
صدها چیز،
صدها بار،
تحت صدها شرایط فشاری و دمایی مختلف
انجام گرفته است.
ما با دیالک تیک ضرورت (جبر) و تصادف سروکار داریم.
هر ضرورتی
مثلا هر دارو و غذای جدیدی
به
تصادفی
تولید می شود.
تصادف
فرم جامه عمل پوشی جبر و یا ضرورت
است.
ضرورت
فقط و فقط
در فرم تصادف جامه عمل می پوشد.
هرمان هسه فلسفه فقیر
این روند و روال
را
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر