۱۴۰۱ مرداد ۲۶, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایراسیونالیسم (خردستیزی) مدرن و مدافعه از خرد (۴)


پروفسور دکتر مانفرد بور

(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)

برگردان

 شین میم شین 
 

 

۹

·    در عصر جدید بار دیگر، توسط توماس فون اکوین، خرد اندیشنده یونان و روم باستان به خدمت گرفته می شود و در دوران هومانیسم، رنسانس، جنبش روشنگری در اروپا، انقلاب فرانسه، فلسفه کلاسیک آلمان، ادبیات و بالاخره در هر تفکری که به عنوان تفکر تاریخی و دیالک تیکی وارد عرصه می شود، به شکوفائی خود می رسد.

 

۲

در جستجوی خرد

 

۱

·    خردگرائی در اروپا، اگرچه پیوسته و پیگیر بوده، ولی خالی از گسست نبوده است.

 

۲

·    همواره دوره هائی بوده اند، که سعی بر آن شده، که افکار خردگرا را سرکوب، بی اعتبار و تار ومار سازند.

 

۳

·    علت اساسی این گرایشات، شرایط اجتماعی ـ تاریخی ئی بوده اند که در آنها روند بی پایان رهایش بشریت می بایستی سد شود و چرخ تاریخ به عقب برگردانده شود.

 

۴

·    ما اکنون در شرایط ارتجاعی مشابهی به سر می بریم.

 

۵

·    برای اینکه در این روزها بار دیگر مفهوم خرد قبض روح می شود.

 

۶

·    در پلنوم «کن ونت فلسفه و تاریخ اندیشه در اروپا» که در سال ۱۹۹۸ در همکاری با یونسکو در لیسابن برگزار شد، ادواردو چیتاز و خوزه باراتا ـ مورا در سمپوزیومی راجع به «یونیورسالیسم و یونیورسالیته» به موضوع یاد شده اشاره کردند.

 

۷

·    تیتر سخنرانی آنان عبارت بود از «کلی و اجزای آن» و «خرد توسعه یابنده».

 

۸

·    آندو بر آن بودند که هر نظریه ای که قصد تحول اوضاع حاکم را داشته باشد، باید «خود را موظف ببیند که بر مبنای یک کلی قابل شناخت» حرکت کند.

·    کلی که «با یک عام مشخص به عنوان چارچوب فکری» در پیوند باشد.

 

۹

·    «تحقیق در باره خرد مشخص باید به کمک مدل های مناسب، در چارچوب مدل های مناسب و در پرتو تحول تاریخی که خلق ها و فرهنگ ها در آن سهم مشخصی به عهده داشته اند و با توجه به پیوند آنان صورت گیرد.»

·     به عبارت دیگر، خرد باید خردی توسعه یابنده باشد، که در مسیر تاریخی مشترک انسان ها شکوفا می شود.

 

۱۰

·    منظور عبارت است از «ساختار فکری مشخص بشریت در مبارزه برای بهتر کردن شرایط زندگی مادی و پی ریزی آینده!»

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر