۱۴۰۱ شهریور ۳, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) امپیریسم (تجربه گرایی)

 

 هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·    امپیریسم یک مکتب معرفتی نظری (مکتب مربوط به تئوری شناخت) است.

 

(فلسفه مارکسیستی

حاوی سه جزء و یا سه پایه است:

 

۱

ماتریالیسم دیالک تیکی

که مفاهیمش شامل حال کل هستی (طبیعت، جامعه، تفکر)

اند.

 

۲

ماتریالیسم تاریخی

که مفاهیمش شامل حال کل جامعه

اند.

 

۳

تئوری شناخت

که مفاهیمش شامل حال عرصه شناخت

اند.

مترجم)

 

۲

·    امپیریسم نامی برای تعالیم (آموزه های) معرفتی ـ نظری است که منشاء انواع مختلف شناخت (معرفت) را در تجربه  می دانند و شناخت را عمدتا به درجه تجربه حسی تقلیل می بخشند.

 

۳

·    امپیریسم، سمتگیری اصلی فلسفی ئی نیست.

·    برای اینکه امپیریسم به مسئله اساسی فلسفه پاسخ های به کلی متفاوتی می دهد و به صورت امپیریسم ماتریالیستی و امپیریسم ایدئالیستی تقسیم بندی می شود:

 

الف

·     امپیریسم ماتریالیستی که توسط فرانسیس بیکن، هوبس، جان لاک و هولباخ توسعه یافته است، واقعیت عینی را منشاء و منبع شناخت می داند و شناخت را تصویربرداری از واقعیت عینی می پندارد.  

 

ب

·    امپیریسم ایدئالیستی که قبل از همه توسط اسقف برکلی، هیوم، اوه ناریوس و ماخ توسعه یافته است، دانش تجربی را به احساس ها تقلیل می دهد و احساس ها را واقعیت عینی جا می زند.

 

۴

·    امپیریسم ماتریالیستی در توسعه تئوری شناخت علمی، نقش مثبتی بازی کرده است، اگرچه حاوی نواقص مهمی است.

 

۵

·    امپیریسم ماتریالیستی به طرز غیر دیالک تیکی به مطلق کردن شناخت حسی می پردازد.

 

۶

·    امپیریسم ماتریالیستی به شناخت تئوریکی و به تفکر مفهومی ـ انتزاعی کم بها می دهد.

 

۷

·    امپیریسم ماتریالیستی  کل روند شناخت را به مثابه جریانی پاسیو (منفعل)  قلمداد می کند.

·    جریانی که در آن، واقعیت عینی بر حواس اثر می گذارد.

·    جریانی که در آن، توان معرفتی  ما اما نقش اکتیوی بازی نمی کند.

 

۸

·    تئوری شناخت ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی به افکار درست امپیریسم ماتریالیستی تداوم می بخشد و بر نواقص، نارسایی ها و یکسونگری های امپیریسم ماتریالیستی غالب می آید.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر