۱۴۰۱ شهریور ۹, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایراسیونالیسم (خردستیزی) دیروز و امروز (اکتوئالیته انتقاد گئورگ لوکاچ از ایراسیونالیسم) (۲)

Bild

پروفسور دکتر اریش هان

برگردان

 شین میم شین 

پیشگفتار

ادامه

 

۱۳

·    او در این باره می نویسد:

·    «خرد برای دیالک تیک، عبارت نیست از چیزی خنثی و بی طرف که بر روی رودخانه توسعه اجتماعی شناور باشد، بلکه عبارت است از تعقل (و یا تجاهل) مشخص یک موقعیت اجتماعی و یک راه رشد... »

·    (لوکاچ، «تخریب خرد»، ۱۹۵۴، ص ۶)

 

۱۴

·    او در جائی دیگر از خردی که «ذاتی تاریخ بشری است» و از «خرد در خود جنبی مجموعه تاریخ»  صحبت می کند.

·    (لوکاچ، «تخریب خرد»، ۱۹۵۴، ص ۱۰۰)

 

۱۵

·    هگل در این زمینه سنگ تمام گذاشته است.

·    برخلاف فرض دوره روشنگری، در تحولات تاریخی به تدریج «خردی تحول ناپذیر خود را تحمیل می کند»، که آن را هگل «به خود آمدن، به خود ارتقا یافتن و خود آگاه شدن خرد در تاریخ، به وسیله تاریخ» نام داده است.

 

۱۶

·    در تئوری مارکس، خرد هگل به طور رادیکال زمینی می شود:

·    مناسبات میان انسان ها، به مثابه شالوده ساختار و دینامیسم پیشرفت، به مثابه اعضای زنده تحقق خرد در تاریخ جلوه گر می شوند.

·    (لوکاچ، «تفکر انقلابی»، ۱۹۸۴، ص ۲۱۶)

 

۱۷

·    باید اضافه کرد که لوکاچ منظور خود را از عینیت قانونمندی توسعه اجتماعی و پیشرفت در کتاب «اونتولوژی وجود جامعتی»،  بطور تئوریکی اثبات کرده است.

·    (لوکاچ، «اونتولوژی وجود جامعتی»، ۱۹۸۶، ص ۱۴۷)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر